Swift

2014 Yılın EN'leri



Merhaba arkadaşlar, yeni yıla girmeden sürpriz bir yazıyla yeniden sizlerleyim. Shady Records ve Hip-hop dünyasında kısaca bir 2014 yılı değerlendirmesi yapmak istedim. Umarım yazının tamamını keyif alarak okursunuz.

2014 yılı bir önceki durgun ve mainstream'in ağırlığını koyduğu senelere göre hip-hop adına daha güzel geçti diyebilirim. Özellikle yılın son ayları müthiş albümler ard arda geldi.
Muhtemelen önümüzdeki yıl daha da güzel bir yıl olacak çünkü birçok MC önümüzdeki sene için albüm müjdeleri verdi. Tam da mainstream'in artık tamamen piyasayı ele geçirmeye başladığını düşünmeye başlamışken gerçekten beklediğimizden de güzel bir yıl oldu. Daha da iyilerini göreceğiz gelecek yıllar..


Bu yazı uzun süren bir emeğin ürünüdür. Günler sürdü yazması, ve defalarca kez değişiklik yaptığımız bir yazı. Emin ve Mert ile de sürekli iletişim halinde olup aldığımız kararlar denebilir. Yani cidden büyük bir emek var. Bu seçimleri yapmak için pek çok hip hop albümünü inceleyerek dinlemek gerekiyor. Anlatmak istediğimi umarım anlamışsınızdır. Neyse fazla uzatmayayım, bu keyifli yazıyla baş başa bırakayım sizi. 


SHADY RECORDS - 2014

Yılın en'lerine geçmeden önce bu yıl Shady Records'da yaşananlara bir göz atalım. Açıkçası bu yıl Shady Records için çok da iyi geçmedi. Joell Ortiz'den fena değil diyebileceğim bir albüm geldi. Eski ismiyle Crooked I şimdi ki 'KXNG Crooked'ın albümü beklenenin çok altındaydı. Joe Budden'in özel hayatındaki sıkıntıları nedeniyle albümünü yetiştirememesi ve Eminem sponsporluğunda düzenlenen freestyle battle turnuvasında kazanabileceği bir battle'ı, Hollow da Don'a kaybetmesi de onun için kötü bir anı oldu bu sene. Bu yıl Eminem de pek başarılı bir iş yapamadı. Shady XV derleme albümü yine ondan beklenenin altında, vasat bir albümdü. Eminem'in performans olarak son yıllarda gayet formda olmasına rağmen hala kendi sound'unu bir türlü bulamadığını çok net görüyoruz. Hala saçma sapan pop şarkıları, yumuşak nakaratlar, monoton prodüksiyonlarla devam ediyor. Önümüzdeki yıllarda çıkaracağı albüm veya albümler çok önemli. Aslında bu yılın Shady Records için durgun olduğuna bakmayın. Slaughterhouse başta olmak üzere D12 de dahil asıl albümler önümüzdeki iki yıl içinde çıkacak. Çok şey beklemiyorum aslında sadece Eminem'in, Royce'un ve Slaughterhouse'ın albümleri için biraz umutluyum. Umarım umutlarım boşa çıkmaz.

Bu arada Royce demişken; Shady Records da bu yılın en iyi rapçisiydi kesinlike. PRhyme albümü Shady Records'dan çıkmasa da, şirketteki bu yıl ki en iyi albümü yine Royce yaptı. Shady Records'daki en iyi solo kariyere sahip rapper.

Bu arada 2003'ten bu yana Shady Records'un rapçilerinden biri olan 50 Cent, bu yıl Shady Records'dan ayrıldı. Özellikle yeni gelenler ile Shady Records'un en zayıf halkası durumuna düşmüştü. Böyle bir şey olacağı belliydi aslında. Peki geri döner mi derseniz bence performansına bağlı. Son ''Animal Ambition'' albümü hiç fena değildi özellikle prodüksiyonlarındaki değişim çok çabuk fark edilebiliyordu. 2005'ten beri sürdürdüğü bu düşüşe artık o da son vermek istiyor belli ki. Fat Joe, Prodigy başta olmak üzere dissleştiği rapçilerle barışıp şarkı yapması da bunun göstergesi. G-Unit'i yeniden toplaması The Game'i yeniden G-Unit'e davet etmesi çok önemli şeyler. 2015'de çıkacak ''Street King Immortal''dan hiçbir beklentim olmasa da ondan sonra yapacaklarını özellikle G-Unit ile yapacağı albümü çok merak ettiğimi söyleyebilirim.

Şimdi yılın en'lerine bir bakalım..




YILIN EN İYİ ''MAINSTREAM'' ALBÜMÜ

''BIG K.R.I.T - CADILLACTICA''

New School diye adlandırdığımız yenilerin en iyi, en yeteneklisi Big K.R.I.T, şaşırtmaya devam ediyor.. İki yıl beklememize değen bir albümle karşımızda yine. Big K.R.I.T'in uçsuz bucaksız zekasını görmek istiyorsanız sadece Cadillactica'nın konseptine bile bakmanız yeterli. Cadillactica adında hayali bir gezegen yaratıp kendi müziğini, hip-hop anlayışını sergilemiş Mississippi'li rapper. Daha önce yaptığı müthiş mixtape'ler ve ''Live from the Underground'' albümündeki gibi bütün şarkıların prodüktörü yine kendisi.. İşte Big K.R.I.T'i diğer new school rapperlarından ayıran özelliği bu. Sadece Jay-Z gibi büyük rapçi olarak kabul edilen rapperlardan bile daha büyük bir lirikal zekaya sahip olması değil aynı zamanda muhteşem bir prodüktör olması. Yaptığı her iş'de onun yeteneğini ve eşsiz hip-hop görüşünü görüyoruz. Bir çok efsane MC/Prodüktör ona destek çıkıyor çünkü o hip-hop'ın kurtarıcısı gibi görülüyor. O çok değerli bir rapper. Saygıyı hakeden biri. Daha 28 yaşında ve 8-10 yıl sonra ondan bahsederken ''Efsane MC, Big K.R.I.T'' olarak bahsedeceğimizden en ufak şüphem yok..




YILIN EN İYİ VERSE'Ü

''BLACK THOUGHT - [THE IMPERIAL VERSE]''

Ne verse ama! Black Thought destan yazmış.. Anlatılamaz bir verse.. Son yıllarda bu tip verseleri çok fazla yazmaya başladı Black Thought. Zaten The Imperial verse'ü yerine başka bir verse'ü en iyi diye seçmeye kalkışsam bu yine Pharoahe Monch'un albümünden ''Rapid Eye Movement'' parçasındaki Black Thought verse'ü olurdu. Adamın sadece o verse'deki referansları ile 3 tane ''Rap God'' yazılır! Black Thought'un lirikal kalitesinin her hangi bir sınırı yok. Son 5 yılın en formda MC'si olabilir. Değilse bile tartışmasız ilk 5...








YILIN EN ''UNDERRATED'' ALBÜMÜ

''GHOSTFACE KILLAH - 36 SEASONS''

Bu yıl hip-hop için çok güzel bir yıl demiştim, özellikle sonları.. Run The Jewels 2, What Goes Around, Cadillactica, PRhyme, PTSD derken yılın son ayında biri klasik sayılabilecek kalite de olmak üzere, iki müthiş albüm geldi ve ikisinde de Ghostface Killah imzası var! Wu-Tang Clan ile ''A Better Tomorrow'' 2 Aralık'da çıktı. Ghostface'in kendi albümü ''36 Seasons'' 9 Aralık'da çıktı. Özellikle Ghostface'in solo albümü her zaman ki gibi inanılmaz.. Albümün tracklist'ine baktığımda gerçekten efsanevi bir albümün geleceğini anlamıştım ama beklediğimden de muazzam bir albüm geldi. Albüm'ün tüm şarkıları storytelling ile birbiriyle bağlantılı hip-hop dünyasında kariyerinin ilk yıllarından beri yaşadıklarını çizgi roman'a farklı bir hikaye olarak uyarlayıp bunu albümün her şarkısında anlatmış. Bakın bu söz edildiği kadar kolay bir iş değil, böylesine zor bir konsept'in üstesinden gerçek anlamda bir ''efsane'' albüm yaparak gelmeyi başarmış Ghostface. Aynı zamanda Kool G Rap, AZ, Pharoahe Monch gibi rapperlarla düet yapıp hepsine üstünlük sağlamış. Fazla söze gerek bırakmamış.. Peki bu klasik sayılabilecek albüm gereken ilgiyi gördü mü? Tabiki de hayır. Çünkü piyasaya muhalif bir albüm, endüstri hakkında doğruları söyleyen bir albüm. Bu tabiki de eleştirmenlerin ve ödül törenlerinin hoşuna gitmez. Çünkü gerçek bir sanat eseri, gerçek bir klasik.. %100 Hip-hop albümü. Bu onları tabi rahatsız eder. Peki onların hoşlarına ne gider? Şimdi Iggy Azalea'dan bahsedeceğim..




YILIN EN ''OVERRATED'' ALBÜMÜ

''IGGY AZALEA - THE NEW CLASSIC''

Öncelikle şunu söylemeliyim ki bir albüm ne kadar kalitesiz olursa olsun yapılan o albüme saygı duyarım çünkü ortada iyi/kötü bir emek var ki bunu görmezden gelemem. Yine de şöyle bir gerçek var, Iggy'nin bu albümü yaparken kliplerde kalçasını salladığı kadar efor sarf ettiğini sanmıyorum. Malesef hip-hop'ın kalkınmasını isteyen sözde eleştirmenler öyle demiyor. American müzik ödülleri, Grammy ödülleri de öyle demiyor. Royce Da 5'9'' ve DJ Premier'in, PRhyme albümü zar zor 14 bin satarken o albümle yan yana bile gelemeyecek Iggy'nin albümü, hip-hop'ın iyiliğini isteyen(!) eleştirmenler ve ödül törenleri tarafından göklere çıkartılıp 370 bin satıyor. İşte günümüzün endüstrileşen mainstream piyasasının ufak bir özeti. Artık her yıl bunun gibi örneklerle karşılaşıyoruz. Şimdi Tupac'ın klişeleşmiş dahi bir beyin, iyi bir kalça falan filan lafını söylemek istemiyorum ama şu durumda başka ne söylenebilir ki? KRS-One'ın yıllar önceki öngörüleri gerçekleşmeye devam ediyor..




YILIN EN ÇOK HAYAL KIRIKLIĞI YARATAN ALBÜMÜ

''WU-TANG CLAN - A BETTER TOMORROW''

Biz aslında bir klasik bekliyorduk RZA!?..

Kesinlikle yanlış anlaşılmasın yılın en sağlam albümlerinden biri ama Wu-Tang'den beklediğim bu değildi. Deneysel bir albüm olacağını biliyordum ama bu kadarını değil.. Albüm'ün co-prodüktörlerinden biri Rick Rubin siz düşünün Wu-Tang ile ne alakası var Rick Rubin'in? Deneysel albüm yapayım derken, kendi tarzlarından çok uzaklara gitmişler.
Hele ki albümde bir ''Keep Watch'' var, Wu-Tang ile alakası olmayan bir prodükiyon ve bir pop nakaratı! Özellikle o parça'ya söyleyecek hiçbir şey bulamadım, iyi ki tüm albümdeki lirizm kalitesi iyi durumda ve sağlam prodüksiyonlar da var. Yine de Wu-Tang öyle böyle yılın sonunda gelip tüm yıla damgasını vurdu. Beklediğim gibi olmasada özlenen bir geri dönüştü bu. Ama yıla asıl damgasını vuran isim şimdi bahsedeceğim Wu-Tang Clan'dan, Ghostface Killah oldu..





YILIN MC'si

''GHOSTFACE KILLAH''

Tarihin en iyi diskografisine sahip olan MC'si..

Ghostface'in enerjisine söyleyecek bir şey bulamıyorum herif durmak nedir bilmiyor bu yıl yine iki müthiş albüm ile karşımızdaydı. ''36 Seasons'' (kendi albümü) ve ''A Better Tomorrow'' (Wu-Tang Clan albümü). Sadece bunlarla kalmadı önümüzdeki sene için 2 solo albüm müjdesinide verdi. Bir de üstüne dizi ve filmlerde de oynuyor. Sahne performansı desen 90'lardan beri değişen bir şey yok hala çok iyi. Bu enerji nerden geliyor bilmiyorum ama anlaşılan o ki Ghostface, yaşadığı sürece hip-hop'a klasikler kazandırmaya devam edecek.

Yaşayan en büyük rapperlardan biri ve saygıyı sonuna kadar hakediyor ve tartışmasız bu yılın en iyi rapperı..




YILIN ALBÜMÜ

''PRhyme''

Belki Ghostface'in albümü daha kaliteli olabilir ama bu yılın en özel albümü taşıdığı anlam ve ilettiği mesaj ile kesinlikle ''PRhyme''dı. Bu iki efsanenin bu albümü yaparken bir misyonları vardı; bozuk endüstrinin getirileriyle kaybolan hip-hop ruhunu geri getirmek. Tamamen piyasaya muhalif ve sadık hip-hopseverler için yapılmış bir albüm. Mainstream'de olup yine de sağlam işler yapmak adına çabalayan genç mc'lere uzun yıllar ilham kaynağı olacaktır. Günümüzde böyle bir albüme emek harcayıp her hangi bir ticari beklenti içinde olmayan, hip-hop'ı sadece hip-hop için yapan böyle MC'ler olduğu sürece hip-hop her zaman ayakta kalacaktır. Bundan şüpheniz olmasın..

PRhyme İncelemesi = http://www.eminem-turkey.com/2014/12/prhyme-detayl-album-incelemesi.html 





YILIN PRODÜKSİYONU

''WU-TANG CLAN - PIONEER THE FRONTIER [PRODÜKSİYON: RZA]''

Wu-Tang'i takip edenler bilir. RZA, gelmiş geçmiş en kompleks birkaç MC'den biri. En iyi olup olmadığı tartışılır ama kesin bir şey var ki, hayal gücünü prodüksiyonlarına en iyi yansıtabilen prodüktör ve o prodüksiyonlarıda en iyi işleyen rapper..

A Better Tomorrow'un en iyi parçası değil ama en sağlam prodüksiyon'a sahip parçası. Aslında o albümde bunun gibi 3-4 prodüksiyon daha var. Benim bildiğim Wu-Tang şarkısı eğer deneysel olacaksa işte bunun gibi olur. Keep Watch gibi kesinlikle değil.. Cidden fena bir parça. Öyle böyle değil.. Çok acayip bir havası var nasıl desem böyle ''old school blaxploitation'' gibi, ''çizgi roman super-villain'' veya ''anti-hero theme'' gibi bir havaya sahip. RZA, sadece dehşet bir prodüksiyon yapmamış öyle bir verse yazmış ki bu karanlık şarkı daha da karanlığa bürünmüş.. Bu parçayla birlikte yılın en iyi prodüksiyonu olarak yine A Better Tomorrow'dan ''Necklace''ı da gösterebilirim. O parça'da da ''4th Disciple''ın yaptığı muhteşem prodüksiyonun üzerinde Wu-Tang'in kılıç ustaları en iyi yaptıkları işi yapıyorlar; ''wack rapper'ların kafalarını kesmek!''...




YILIN PRODÜKTÖRÜ

''LARGE PROFESSOR''

Açıkçası bunu seçerken biraz zorlandım. Marco Polo'ya, Statik Selektah'ın harika albümüne ve ustaların ustası DJ Premier'e haksızlık etmek istemem onlarda çok iyi bir yıl geçirdiler ama Large Pro, Cormega ile ''Mega Philosophy'' adında klasik sayılabilecek muhteşem bir albüm yaptı. Albüm hakettiği ilgiyi görmese de bu yılın en iyi albümlerinden biriydi. Cormega anlattıklarıyla, Large Pro ise Soul ve Jazz'ı boom-bap ile birleştirdiği muazzam prodüksiyonlarıyla yıldızlaştı. Kuşkusuz hip-hop'ın en efsane prodüktörlerinden ve hala üst düzeyde prodüksiyonlar yapabiliyor. Kariyeri boyunca performans'ı asla düşmedi ve düşecek gibi de durmuyor. Hip-hop müziğin daha uzun yıllar ona ve onun gibi ustalara ihtiyacı var..




YILIN CYPHER'I

''SHADY - THE CXVPHER''

Hatırlarsanız Shady XV ve The CXVpher incelemesi yapmıştım ve Cypher incelemesinin en sonuna bir not yazmıştım: ''Yılın ''şuana kadar ki'' en iyi Cypher videosu. Yılın en iyisi demek isterdim ama yıl bitmeden Wu-Tang Clan'dan da bir Cypher gelecek..'' İşte Wu-Tang'den o Cypher gelmedi ve artık çok rahat bir şekilde söyleyebilirim ki yılın en iyi cypher'ı ''Shady CXVpher''. Cypher'ı zaten biliyorsunuz benim bir daha anlatmama gerek yok. Her şeyiyle proje anlamında bile özen gösterilerek yapılmıştı. Rapçilerin performansından tutun, çekimlerin yapıldığı yerlere kadar her şey ciddiye alınmıştı. Bence uzun yıllar unutulmayacak bir freestyle gösterisiydi özellikle Eminem'in o müthiş freestyle'ını unutabilmek zaten mümkün değil..

The CXVpher incelemesi = http://www.eminem-turkey.com/2014/12/shadyxv-ve-thecxvpher-ayrntl-incelemesi.html




YILIN EN İYİ FREESTYLE'I

''EMİNEM - SHADY CXVPHER''

En iyi yaptığı işi hala en iyi şekilde yapıyor..
Eminem belki albüm bazında tarihin en iyileri arasında değil ama şöyle bir gerçek var ki freestyle konusunda kesinlikle ve kesinlikle en iyilerden biri. Bu konuda herkesle kapışır (kaybetmez demiyorum kapışır). Shady Cxvpher'da bunu bir kez daha gözler önüne serdi. Kariyerinin en iyi freestyle'ını atarak hala formda olduğunu kanıtladı. Bir de şu mainstream'in istediğini vermekten vazgeçse her şey daha güzel olacak ama..






YILIN OLAYI

HOPSİN'İN RAP'İ BIRAKMIŞ GİBİ YAPMASI

New School'un genç ve yetenekli rapperlarından Hopsin'in yeni albümünün tanıtımı için rap'i bırakmış gibi yapması yılın en önemli olayıydı bence. Her ne kadar ona new school'un en iyilerden diyemesem de, Big K.R.I.T veya Freddie Gibbs kadar yetenekli olmasa da çok sevilen bir rapper olduğunu bir kez daha görmüş olduk böylelikle. Çünkü hayranlarını gerçekten çok üzmüştü 1 haftalığına da olsa. Kişiliğini, görüşleri şarkılarına yansıtmaktan çekinmeyen bir rapçi. Bence yaşı hip-hop için hala genç ama başarılı olması için daha katedeceği çok yol var..

Yılın sonlarına doğru J.Cole'un yeni çıkan albümünden, müzik piyasasını eleştirdiği ''Fire Squad'' parçası da bayağı bi' gündem oluşturmuştu. Özellikle Eminem ile ilgili söyledikleri, Em hayranları tarafından beğenilmese de aslında pek de haksız sayılmayacak şeyler söylemiş. J.Cole'un bu parçası da yılın olayları arasında gösterilebilir. Jay-Z'nin, Beyonce'nin kardeşi Solange tarafından tokatlanması da bence çok hoştu :D Onun dışında çok fazla olay olmadı durgun bir yıldı kimse kendini New York King falan ilan etmedi. :D

Kendi çapımda size bu yılın en öne çıkan albümlerini değerlendirmeye çalıştım. Umarım keyif alarak okumuşsunuzdur. Son olarakta, 2015'in hip-hop adına çok daha iyi bir yıl olacağını düşünüyorum ve hepimiz içinde aynı şeyi diliyorum. Hip-hop'la kalın!

Yazı: Yunus Emre Billiç (twitter.com/GallowsPole14)

Belki bunları beğenebilirsin

0 yorum