Swift

PRhyme Detaylı Albüm İncelemesi


Old School hip-hop anlayışını günümüzün modern sound'ı ile harmanlayıp, bunu üst düzey liriklerle birleştirip, sapına kadar bozulmuş hip-hop piyasasına 90'ların ruhunu geri getirmek mümkün müdür ? Bu herkesin yapabileceği bir iş midir yoksa bir şeyleri göze alabilen kahramanların mı ? ''Kahramanlar'' sözcüğü gerçekten bu ikiliye o kadar çok yakışıyor ki.. Ustaların ustası DJ Premier ve Royce Da 5'9''! Hip hop'a hayatlarını adamış, asla kendilerini para için bozmamış, kariyerleri boyunca tarzlarına sadık kalmış iki adam! Biri tüm zamanların en iyi hip-hop prodüktörü, diğeri ise müthiş solo albümleriyle yıllardır hip-hop'a hizmet veren büyük bir MC. Çok sıkı bir albümle karşımızdalar. Aslında bu buluşmada DJ Premier'in etkisi büyük. DJ Premier, kariyeri boyunca çok büyük efsaneler ile çalıştı onları daha da büyük efsanelere çevirdi veya onunla çalışmadan önce efsaneleşmemiş rapperlar Premo'dan sonra seviye atladılar. Bunun nedeni ayrım yapmaması en sıradan isimle bile çalışırken kaliteden ödün vermeyip daima en iyisini vermeye çalışması. Premo çok fazla rapçiyle çalıştı ama sadece (kendi grubu Gang Starr haricinde) 2 rapperla özel bir bağ kurdu. Birisi İllmatic'ten beri yanında olan hip-hop'ın en büyük efsanelerinden Nas. En baba prodüksiyonlarını Nas için hazırlar, Nas'ta bu prodüksiyonların üzerine deyim yerindeyse kelimelerle resim çizer! Bu ikisi bir araya geldiklerinde zaten çok üst düzey olan kalitelerini daha da yukarı taşıyorlar. Aralarında özel bir bağ oluştuğuna inanıyorum. Diğeri ise Royce Da 5'9''. Tıpkı Nas'la olduğu gibi Royce'la da özel bir bağı vardı Premo'nun. Her zaman abi-kardeş gibilerdi, Royce'un ilk albümü ''Rock City''den beri ona efsanevi prodüksiyonlar yapıyor, Royce ise bunları Nas'ın yaptığı gibi müthiş işleyip klasiğe çeviriyor. ''Sanki Nas ve Royce Ninja Kaplumbağlar, DJ Premier ise onların Splinter ustası!'' Hip-Hop'ı yıllardır çok iyi takip eden her gerçek hip-hop dinleyicisi Royce veya Nas'ın günün birinde DJ Premier ile aralarındaki bağın bir ortak albümde kesişeceğini tahmin edebilirdi aslında. Bazılarına göre bu bir hayalden öte bir şey değildi günümüz şartlarında cesaret isteyen bir olaydı ama en sonunda geçen sene ard arda iki büyük haber geldi. 2014'de DJ Premier/Royce Da 5'9'', 2015'de ise DJ Premier/Nas ortak albümleri geleceği haberi bir hip-hop sever olarak beni gerçekten çok sevindirmişti. Daha sonra Royce ile kendi isimlerinin baş harflerini kullanıp ''PRhyme'' grubunu kurarak bu albümü yapacağını duyunca sevincim iki katına çıktı çünkü bu onların ilk ve son albümü olmayacak.



Artık asıl konumuz olan “PRhyme”ın analizlerine geçmeden önce biraz albümden bahsetmek istiyorum. Albüm'ün sound'ı alışılagelmiş DJ Premier sound'ı değil. 90'lardaki klasik hip-hop, hardcore ve soul hip-hop'ın, modernize edilmiş hali. Zaten var olan bir türü baştan yaratmış Profesör Premo! Çığır açacak kalitede çağ atlamış prodüksiyonlar.. Hatta aralarında daha önce eşi benzeri duyulmamış öyle yaratıcı prodüksiyonlar var ki neredeyse yeni bir hip-hop türü yaratabilirmiş DJ Premier.. Bütün prodüksiyonlarda soul besteci/yapımcı Adrian Younge'ın kataloğundan alınan sample'lar kullanılmış. Bunları çok dahice kullanmış Premo. Ama tabiki de asla vazgeçmediği boom-bap'den bu albümde de vazgeçmemiş. Nakaratlarda kullandığı müthiş sözlü sample'lar, etkileyici scratch’lerini bu albümde de fazlasıyla kullanmış. DJ Premier kesinlikle üstüne düşenin fazlasını yapmış. Royce Da 5'9'' ise inanılmaz performansıyla DJ Premier'i tamamlamış. İkili arasındaki az önce bahsettiğim bağ'ı bu albümde daha iyi görüyoruz. Albüm %100 hip hop albümü. Radyo dostu şarkı yok beklediğimiz gibi radyo düşmanı bir albüm. Flow olarak belki eskisi gibi değil ama lirikal anlamda Royce Da 5'9'' kariyerinin en iyi performanslarından birini sergilemiş. Zaten her zaman underrated bir rapperdı. Eminem ile yaptığı son işlerdeki performanslara bakıpta Royce hakkında hemen bir kanıya varmayın. O şarkılardaki performansların en az 3-4 katı var bu albümde bilmem anlatabildim mi ? Albümde kötü parça yok, hatta kötü'yü bırakın ''iyi'' diyebileceğim parça bile yok. Hepsi müthiş! Özellikle 'U Looz'dan sonra ki parçalar kusursuz. Şunu çok rahat söyleyebilirim ki bu albüm 90'lı yıllarda yapılmış olsaydı şu anda ''bir hip-hop klasiğinden'' bahsediyor olurduk. Günümüz piyasasında böyle bir albümü yapmak o kadar kolay bir iş değil, özellikle işin içinde mainstream'e geçmiş bir rapper varsa. Yine de hiçbir şeyi umursamadan bir araya gelip ''yol gösterici'' bir albüm hazırlamışlar. Günümüzdeki her prodüktör'ün, her rapper'ın dinleyip kendine ders çıkarması gereken bir albüm.. Hem hip-hopseverlerin gözünde hem de hip-hop dünyasında artık onların yeri apayrı. Saygıyı sonuna kadar hakediyorlar.

İki efsane, bir misyon.. Haydi başlayalım..


1. PRhyme - PRhyme
Prodüktör: DJ Premier


''5'9'ın anılarına tanıklık edin''...

Albümün 2. single'ı ve ismiyle aynı olan giriş parçasında, Royce Da 5'9''ın hip-hop kariyerine ve anılarına yolculuk ediyoruz. Parça aslında albümdeki diğer parçaların yansıması gibi. Diğer şarkılarda anlattıklarını/anlatacaklarını giriş parçasında azar azar gösterip sizi albüme hazırlıyor sanki. Lirikler baştan sona sağlam. Bu şarkıda sadece Royce'un lirikleri yok, DJ Premier'in de liriklerde katkısı var.

Prodüksiyon'a baktığımızda tamemen soul prodüksiyon olduğunu görüyoruz. Parça'nın geneline yayılmış ve neredeyse aynı kalmış olan Adrian Younge'ın, ''Midnight Blue'' parçasından bir sample var. Dinledikçe sakinleştiren, yumuşak gibi görünen ama aslında sert bir banger prodüksiyonu. Tamamen sözlere odaklanmanızı sağlıyor ve storytelling için uygun. Başarılı bir soul hip-hop çalışması olmuş. Dinledikçe daha da güzelleşen bir şarkı..

Puan: 9/10



2. PRhyme - Dat Sound Good (featuring Ab-Soul & Mac Miller)
Prodüktör: DJ Premier


Albümün en eğlenceli parçası. Aynı zamanda Ab-Soul ve Mac Miller gibi iki genç ve yetenekli konuğa sahip şarkıda biraz vurdum duymaz bir hava var. Royce rahat takılırken, Ab-Soul ve Mac Miller yıldızlaşmaya çalışmışlar ama tüm verseler düzenli ve gayet iyi durumda. Royce'un verse'ünde çok eğlendim. Ab-Soul'un verse'ünde ilk 6 bar'da yaptığı flow'u, KRS-One ve Hustler's Ambition referanslarını çok iyi buldum. Verse'ündeki en sevdiğim kısım orası. Mac Miller'ın da kendi standart performansının üstüne çıktığını görüyoruz bu şarkıda. Nakarat'taki sample'da hoşuma gitti. ''Dat sound good right there'' Joell Ortiz'in muhteşem, ''Project Boy'' parçasından kesilmiş. O şarkının prodüktörünün de DJ Premier olduğunu belirteyim.

Bu parça'da da yine soul ağırlıklı prodüksiyon görüyoruz. Yine Adrian Younge'dan ''Chicago Wind" sample'ı var. Genel olarak şarkıdaki eğlenceli temaya uygun, basit ve sıkmayan bir prodüksiyon.

Puan: 9/10



3. PRhyme - U Looz
Prodüktör: DJ Premier


'94 shit

Albümün gerçek introsu. Bir intro'dan fazlası.. Sizi alıp 'hip-hop'ın, hip-hop olduğu' yıllara götürüyor. Royce Da 5'9'', verse'ün de hip-hop'ın artık yok olmuş özünü yeniden yakalamak için bu albümü yaptıklarının mesajını veriyor. Aslında o ruh hiçbir zaman kaybolmadı sadece böyle albümler ile yeniden canlandırılmaya ihtiyacı var. Royce, aynı zamanda verse'ün de DJ Premier'in çocukluk arkadaşı MC Guru'ya da saygısını sunuyor. Bu albümün en güzel yanlarından biri de bu işte. Bütün şarkılarda efsane MC'ler anılmış. Günün birinde Royce Da 5'9''nın da böyle saygı göreceğinden eminim. Royce'un verse'ünden sonra intro bitmiyor. DJ Premier'den küçük bir punchline geliyor ve Royce ile bununla ilgili şakalaşmaya başlıyorlar. Burası bayağı eğlenceliydi :D İntro'yu prodüksiyonuyla olsun, samplelarıyla olsun o kadar iyi hazırlamışlar ki keşke 4-5 dakika'lık şarkı olsaymış diyorsunuz, hoş bir tat bırakıyor..

''90'larda sıkışıp kalmış olan hip-hop hayranları için!''



4. PRhyme - You Should Know (featuring Dwele)
Prodüktör: DJ Premier


Vay canına, bu nasıl bir parça böyle. Royce yardırıyor gidiyor adeta. Bir prodüksiyon nasıl bu kadar içten olabilir ? Kullanılan sample'lar şarkıya nasıl bu kadar samimilik katar ? Prodüksiyon kimisine ağır gelir ama ben çok beğendim. Premo'nun verselerde kullandığı o ince synth’i duyduğum an tüylerim diken diken oldu. Albümün tümünde oluşturulmak istenen o nostaljik havayı en iyi bu parça veriyor. Bu nostalji sizi 90'ların tam ortasına, Nas'ın İllmatic albümüne götürüyor. Soul ezgileriyle dolu, dinledikçe insanda hoş bir tat bırakan, kusursuz bir klasik hip-hop müziği! Böylesine bir müziğin üzerinde Royce durdurulmaz şekilde rap yapıyor. 3. verse lirikal anlamda inanılmaz boyutlarda. Nakarat'ta Dwele'in 'You Should Know' auto-tune'u eşliğinde Nas'ın sesini duyuyorum;

''But you don't really want nothing/Talk a bunch of shit, motherfucker stop fronting'',

keşke Nas'ta bu şarkıda olsaymış. Tam olarak onun müziği bu sadece sample'ı bile şarkıya o kadar yakışmış ki, verse'ü neler yapardı kim bilir.. Nakarat'ta Jadakiss ve Fat Joe sample'ları da var. Albümdeki en iyi vokal sample'lı nakarat bu şarkıda. Zaten sözlü sample'ları DJ Premier'den daha akıllıca kullanabilen prodüktör yok. Tabiki şarkıdaki efsane sample'lar bunlarla sınırlı değil. İntro'da Malcolm X sample'ı kullanılmış.

''I'm going to tell you the truth whether you like it or not
Can I prove it?
Yes''


Malcolm X'in bu sözleri eşliğinde verselere hazırlanıyoruz intro'da. Konuya gelince Royce Da 5'9'' manifestosunu sunuyor, tüm rapçilere meydan okuyup ticari sanatçıların saltanatını sonlandırmak istiyor! Artık benliğini kaybetmiş bu mainstream piyasasından o da sıkılmış. Hip-hop sanatını para ve şöhret için kullanıp mantıksız başarılar yakalayan rapçileri karşısına almış. Birinin bunu yapması gerekiyordu zaten. Siyah ve beyaz ayrımına da değinmiş özellikle 2. verse'de. İntro'daki Malcolm X sample'ı boşuna değildi. 2. verse'de bununla ilgili ilginç bir yer var ''white america'' kısmı. Eminem'e gönderme zannedenler olabilir ben de başta öyle sandım ama gönderme değil onun düşüncesinin tersini vurgulamış orada. Benim en sevdiğim verse, 3. verse. Royce'un albümdeki en iyi, en düzenli verselerinden biri. Burada Royce daha derinden giriyor genç rapperlara ilham olacak sözler söylüyor. Mainstream rapperlarıyla kendini kıyaslıyor. Bu albüm ile ticari sanatçılara savaş açtığını belirtiyor yine.

Verselerin geneline baktığımız zaman 1 tane bile kötü veya gereksiz referans yok. İlk verse'de Biggie, 3. verse'de Pac ve Slim Shady referansları şahane. 2. verse'ün başında Nas'ın ''Nas is Like'' parçasından bir referansı var işte orası gerçekten efsane olmuş. Üç verse'de de alıntı yapılabilecek bir sürü söz var. Albümdeki en lirikal parçalardan biri. Bu arada verselerde kullanılan o harika ince synth Adrian Younge'ın ''True Love'' parçasına ait. O synth'i çok ustaca kullanmış Premo.

Dinlemekten asla sıkılmayacağım bir şarkı. Albümdeki kişisel favorim.

Yarıp giden, durdurulamayan flow.. Kusursuz hardcore lirizm.. Efsane referanslar, efsane sample'lar ve DJ Premier'den baba bir prodüksiyon.. ''Klasik'' diyebilmem için her şey var.. Şarkı gerçek hip-hopseverleri duygulandırabilir. U Looz'un sonunda söylediğim gibi;

''90'larda sıkışıp kalmış olan hip-hop hayranları için!''

“Do the Premier thing!”

Puan: 10/10



5. PRhyme - Courtesy
Prodüktör: DJ Premier


Böyle bir albüme, ancak böyle bir single yakışırdı! Albüm'ün ilk radyo single'ı ''Courtesy'', bir radyo single'ı olmasına rağmen çok sağlam. Cidden bomba olmuş. Lirikler yine çarpıcı.

Royce'un hip-hop kariyerinden önce karanlık bir hayatı vardı. Hatta bu onun müzik kariyerine de yansıyordu özellikle daha önceki albümlerinde fazlasıyla eski hayatından bahsettiği şarkılar var. İlk verse'de de yine kariyerinden ve inişli-çıkışlı hayatından söz etmiş.
Hip-hop'a başarılı olmak için eski hayatından kurtulmak için başladığını, bunu nihayet başardığını ve hayatın tadını çıkardığının mesajını veriyor ama asıl olay burada başlıyor. Bir çok MC'nin mainstream'e geçtiğinde para kazanma adına hip-hop'ı kullanarak kendilerini nasıl bozduğunu gördük yıllarca ama Royce onlardan biri değil. Bakın mainstream'e geçmesine rağmen herhangi bir ticari kaygı duymadan bu albümü yapıyor. İşte sırf bu yüzden gözümde daha da büyüyor Royce! İkinci verse'de de single'ının ne kadar sattığının umrunda olmadığını bunu sadık hip-hop dinleyicileri için yaptıklarını söylüyor. İkinci verse daha uzun ve geniş referanslarla donatılmış punchline'larla dolu. Radyo single'ın da radyo'yu iyi hedef almışlar. Royce verse'ünü bu sefer de Rakim'e saygı göstererek bitirmiş.


DJ Premier'in prodüksiyonuna baktığımızda modern hip-hop ile klasik hip-hop'ın birleştiğini görüyoruz. Premo bunu nasıl yapıyor bilmiyorum ama bu şarkıda bile o nostaljik havayı hissettirebiliyor. Yine çok güzel bir vokal sample'lı nakarat yapmış. Özellikle Jay-Z sample'ı (No Hook) pastanın üzerindeki çilek gibi durmuş! Nakaratı çok beğendim. Şarkının outrosun da başka bir efsane prodüktör DJ Wonder sample'ı kullanarak ona saygısını göstermiş Premo.

Endüstriyel hip-hop'ın getirdiklerine rağmen hatta albümün satmayacağını bile bile, sadık hip-hop hayranlarına optimist gözlüklerle en iyisini vermeye çalışan böyle MC'ler olduğu sürece Hip-Hop daima ayakta kalacaktır.. Yıkmaya güçleri yetmez!

Puan: 9.5/10


6. PRhyme - Wishin' (featuring Common)
Prodüktör: DJ Premier


İnanılmaz bir parça daha var sırada. Royce Da 5'9''ın sorgulayıcı ve eleştirel tutumunu sürdürdüğü, DJ Premier'in 90'ların hip-hop müziğini mordernize edip yaratıcılığını konuşturduğu ''Wishin'', PRhyme'ın sinyatür parçalarından biri. DJ Premier albümden önce U Looz tanıtım videosunda bu müthiş parçadan biraz tat vermişti.

Parçanın konusu yine günümüzün kokuşmuş hip-hop endüstrisi ama bu sefer daha farklı açılardan eleştirilmiş. Common ve Royce, piyasaya sistem eleştirisi yaparcasına saldırmışlar. Royce Da 5'9'' bu şarkı da Tyler Durden'a dönüşmüş! O nasıl punchlar öyle Royce.. Mainstream'in yumuşak “rapper” müsveddelerini (Kanye, Macklemore..) ezip geçmiş. Bu bozuk piyasayı wack rapperlarından tutun, grammy'sine kadar inanılmaz eleştirmiş ve hip-hop'ın geleceği adına bu piyasanın düzelmesi için elinden geldiği kadar çaba gösterip sağlam işler yapmaya devam edeceğini belirtmiş Royce. (Ne kadar harika öyle değil mi ?) Üç verse'de de kullandığı referansları dikkatle seçmiş adeta. Immortal Technique, Notorious B.I.G, Black Thought referansları müthiş.. Jay-Z'nin liriklerinden alıntı yaptığı yerler efsane.. Hip-hop dünyası Royce Da 5'9''ın önünde saygıyla eğilmeli bu şarkıdan sonra!.. Sadece Royce değil bu şarkının 'özenle' seçilmiş bir konuğu var. Zaten yıllardır bu piyasaya kayıtsız kalmayan Common'da müthiş bir verse ile bu şarkıda. Özellikle flow'u o kadar efsane ki.. Her rapçinin kolay kolay yapamayacağı bir flow düzenlemiş. Zaten hip-hop'ı iyi takip eden herkes Common'un flow konusunda ne kadar usta olduğunu bilir. O da piyasa'ya yeraltından (underground'dan) bakarak eleştirmiş. Kur'an ve Matematik'ten bahsettiği yer gibi ilginç metaforlar yapmış. Eski şarkılarındaki gibi insanlara ilham kaynağı olmak için rap yaptığını yinelemiş. Aslında parçanın daha efsane bir konuğu vardı. Common yerine Black Thought'un verse'ü olacaktı ama menejerinin ölümü nedeniyle yetiştirememiş. O olsaydı Royce biraz ezilecekti(bayağı ezilecekti:) ama inanın bana piyasaya karşı yapılmış en iyi parça olurdu o zaman. Müthiş olurdu..

Şarkının prodüksiyonunda ise DJ Premier yine müthiş maharetlerini sergilemiş! Hatta gösteri yapmış desem yeridir.. İki bölümlü ama bütün bir prodüksiyon var şarkıda. İlk bölümde Adrian Younge'ın, ''Sound of a Man" şarkısının solosunu sample olarak kesip, bozmadan, scratch ekleyip kullanmış Premo. Tamamen ağır ve ''psychedelic'' bir havada ilerliyor ilk bölüm bunu gerçekten etkileyici ve çok yaratıcı buldum. Sonra beat değişiyor. İlk bölümdeki ince synth'i değiştirmeden boom-bap'li, Premier'in kendi sound'unu andıran hızlı ve hardcore bir prodüksiyon başlıyor. Bununla beraber Royce'da parlamaya başlıyor, lirikleri ve flow'u da beat'le beraber epikleşiyor, bahsettiğim efsane referansların hepsini beat'in bu bölümlerinde yapıyor. Premo parça'da vokal sample'ı kullanmamış çünkü nakarat yok onun yerine verse'ler arasındaki geçiş bölümlerinde film sample'ları var. Prodüksiyon benim şu an'a kadar duyduğum en zekice düzenlenmiş prodüksiyonlardan biri. Zaten Premo'dan böylesine yaratıcı bir prodüksiyonları duymayı alıştık. Şarkıda herkes üzerine düşeni fazlasıyla yapmış..

Şarkı üzerinde bayağı çalışılmış, emek harcanmış. Her şey ince düşünülmüş (düet yapılan rapçiden, beatteki bassline'dan tutun, liriklerdeki referanslara kadar!), muazzam bir işçilik var.. Adamlar üşenmeden oturup çalışıp bize kusursuzu vermeyi hedeflemişler ve başarmışlar.. Common'a da, Royce'a da, DJ Premier'e de bravo!

Puan: 10/10



7. PRhyme - To Me, To You (featuring Jay Electronica)
Prodüktör: DJ Premier


''Multiply multiply''

Yine samimi, sorgulayıcı ve soul bir şarkı daha. Bu seferkinin havası çok farklı. İçe işleyen bir prodüksiyon üzerinde çoğunlukla eleştiri ve birazda blaxpolitation ağırlıklı lirikler.. Genel olarak şarkının bu atmosferini çok sevdim dinlerken çok farklı bir tat bırakıyor. Prodüksiyon da, verseler de taş gibi. Royce, bu sefer de Jay Electronica'yı yanına alarak piyasaya karşı muhalif tavrını bu şarkıda da çok sert bir şekilde sürdürmüş. İkisininde performanslarını çok beğendim. Royce, şarkıda bazı barlarda ciddi anlamda parlamış. Genişletilmiş metaforlar yapmış, buna örnek olarak Wolf of Wall Street'deki bot sahnesi ile ilgili yaptığı metaforunu gösterebilirim. Sadece genişletilmiş metaforlar değil, çok güzel referanslarda var. Özellikle benim en çok ilgimi çeken ilk nakarattan hemen sonraki Royce'un vokal olarak söylediği bridge kısmı;

''Multiply, multiply
That's what the real niggas do
Multiply, multiply
That's on a real nigga''


N.W.A'nın hip-hop'a kazandırdığı klasiklerden ''Real Niggaz Don’t Die''daki, MC Ren verse'ünden satırlar bunlar. Birçok rapper gibi Royce'da saygısını göstermiş. Şarkıdaki 'blaxpolitation' havaya uymuş bu satırlar. Bunun dışında albümün diğer parçalarından farklı olarak bu sefer piyasa eleştirisi yaparken karşısına sadece hip-hop piyasasını değil tüm müzik piyasasını almış. Aynı şekilde Jay Electronica'da öyle. Ben şahsen Jay'in verse'ünü daha çok sevdim. Üstelik, Jay Electronica şarkıya son anda dahil edildiği için bu müthiş verse'ü sadece bir kaç dakika'da yazmış. Kısıtlı zamanı olmasına rağmen gerçekten çok etkileyici bir performans göstermiş. Zaten çok yetenekli bir rapper. Piyasa'daki en underrated adamlardan biri. Yazdığı verse'de de söyledikleriyle bunu fazlasıyla kanıtlıyor.
Özellikle şu satırlar;


''When I was young, I was confused, I thought God was a mystery
But everything I knew since the time I began to grew
Was taught to me by the wickedest men, who twist the histories
Who pulled out the cuffs of deception and and hitched their wrist to we
Now all praises due to Allah, we seein' crystally..''


Jay Electronica, önceden ateist olup daha sonra müslüman olan rapçilerden biri. Burada da bunu çok güzel anlatmış, söylenecek fazla söz bırakmamış..

Nakarat'a gelirsek gayet iyi buldum. The Fugees'un çoğunuzun ismini bilmeseniz de kesinlikle duyduğunuzdan emin olduğum ''Fu-Gee-La'' parçasından bir sample var. Lauryn Hill'in verse'ünden alınmış ama Royce kendisi söylemiş. Şarkının böylesine ciddi ve sert havasını bozmayan mizahi bir nakarat olmuş.

Albüm'ün 'You Should Know' ile birlikte en içten, en samimi parçası olduğunu söyleyebilirim. İki rapper sadece piyasa eleştirisi yapmamış bu şarkıda kendilerine de ayna tutmuşlar. Bu parçayı özel kılanda bu..

Puan: 10/10



8. PRhyme - Underground Kings (featuring Schoolboy Q & Killer Mike)
Prodüktör: DJ Premier


Sırada iddaa'lı bir 'street banger' çalışması var, ''Underground Kings''.. Aslında şarkı bir nevi benim en sevdiğim grup olan UGK'ya yani (bilmeyen varsa) Pimp C (R.I.P) ve Bun B'ye saygı gösterdikleri parça. Şarkının ismi zaten UGK'nın açılımı. Özellikle Royce ve Mike'ın verseleri UGK referanslarıyla dolu. Keşke şarkıda Bun B de olsaymış. İşte o zaman daha anlamlı olurdu ama biraz daha kendilerini öne çıkarmak istemişler hatta 3'ü de kendilerini underground'ın kralı ilan etmiş. Yalnız anlayamadığım ve rahatsız olduğum bir şey var. Royce Da 5'9'' sonradan mainstream'e geçmesine rağmen onun underground kökenli bir rapper olduğunu biliyorsunuz özellikle Detroit'in en önde gelen adamlarındandır. Atlantalı Killer Mike'da, yıllardır underground'ın en iyi rapperlarından biri zaten. Peki ama Schoolboy Q !? Yazdığı verse ile şarkıya etkisi olumlu olsa da o kim oluyor da kendini underground'ın en iyileri arasında görüyor ? Bu adam daha yeni mainstream'de adını duyurmadı mı ? Black Hippy'i mi acaba bahane edip underground takılıyor diyeceğim ama grupta da Jay Rock haricinde underground rapper'ı yok. İlginç..

Liriklerden bahsedersek 3 verse'de muhteşem. 3 rapper'da en iyisini, en düzenlisini vermeye çalışmış flowlar çok sağlam. İlk verse Royce'a ait ve cidden iyi iş çıkarmış. Sonra en az Royce kadar sağlam ve sert bir verse ile Schoolboy Q sahne alıyor. Söyledikleri benim hoşuma gitmese de hakkını vermeliyim, çok sağlam bir verse. Aslında Royce'u anlıyorum. DJ Premier'i yanına alıp böyle bir albüm yapıyorsan en az bir tane bunun gibi iddaa'lı bir çalışma yapmak istersin. Royce'da böyle düşünmüş ama son verse için başka birini düşünmeliymiş. Çünkü üzülerek söylüyorum, Royce'un hakettiği parça'da Killer Mike, şarkının sonunda gelip Royce'u da, Q'yu da diri diri yutmuş!.. Yahu insaf be Mike! Zaten son 3 yıldır yemediğin rapçi kalmadı, doymadın geldin Royce'u da yedin! İnsan biraz eşit yazmaya çalışır ayıp denen bir şey var. Mike, sadece şarkının değil, tüm albümün en iyi verse'ünü yazmış. Adam iflah olmuyor yapacak bir şey yok, umarım kendi albümünde Pharoahe Monch ile düet yaparsın da o zaman görürüm seni Mike efendi..

Neyse şaka bir yana Killer Mike'tan biraz bahsetmek istiyorum bu adam son yıllarda neler yapıyor böyle ya ? Yaptığı müthiş solo albüm dışında EL-P ile kurduğu duo'yla son iki senede Run The Jewels 1-2'yi yaparak underground'da resmen şov yaptı. Üstelik solo albümlerine ve Run The Jewels efsanesine 3. albüm ile önümüzdeki yıl da devam edecek. Son yılların en çalışkan, en üretici rapçisi tartışmasız! Şarkıdaki ''Underground King'' lakabını en çok hakeden adam kesinlikle..

Şimdiye kadar her şeyden bahsettiğik ama DJ Premier'in prodüksiyonundan da bahsetmeden geçmeyelim. Yine Adrian Younge'ın soul parçalarından ''Thunderstrike''den kestiği synth'ler ile prodüksiyonu hazırlamış. Kimin aklına gelir ki bir soul parçasından epik bir street banger yaratmak ? Ciddi anlamda kontrolden çıkmış bir yaratıcılık var bu herifte.. Şarkıya asıl bu havayı veren yer nakarat aslında. Bol scratch'li, bam güm vuruyor ve coşkulu. Bu şarkıda için tam olması gerektiği gibi olmuş.

Albümün en iddaa'lı, en epik parçası. Keşke Bun B'de olsaydı..

''R.I.P Pimp C (1973 - 2007)''

Puan: 10/10



9. PRhyme - Microphone Preem (featuring Slaughterhouse)
Prodüktör: DJ Premier


İşte gerçek Slaughterhouse!! Albüm, Slaughterhouse'un en müthiş, en epik parçalarından olan ''Microphone'' parçasının 2. partı ile kapanıyor.
Bunu her verse'ün sonunda nakarat gibi kullanılan KXNG Crooked sample'ından da anlayabilirsiniz. ''That was part uno, this is part two though''

İlk part'ın prodüktörü'de yine başka bir efsane The Alchemist'ti. 2. part'ın prodüktörü DJ Premier oldu. 3. part'ı da heralde Pete Rock ile yaparlar (?)
Alchemist'in yaptığı gibi DJ Premier'de boom-bap prodüksiyonu yapmış ama daha hızlı, hatta Alchemist'in prodüksiyonundaki bassline'ı hızlandırıp burada da kullanmış. Prodüksiyon hiç sıkmıyor ve Alchemist'in beat'ine göre daha akıcı. Hep aynı devam etmesine rağmen monotonlaşmıyor, flowlar ile birlikte ilerliyor, akıyor gidiyor resmen. ''Banger'' olabilmesi için her şey uygun. Gerçekten çok usta bir prodüktör Premo.. İntro ve Outro bölümlerinde kesilen sample'ları çok iyi buldum (Suga sample'ı güzel). Şarkıdaki düzen diğer hip-hop prodüktörlerine örnek olacak düzeyde albümdeki diğer parçalar gibi. Slaughterhouse, flowları ile bu düzene iyi ayak uydurmuş süper bir uyum var aralarında dört rapçininde flow yapıları ve lirikleri birbirine benziyor. Verseler kalite anlamında bile birbirine çok yakın hemen hemen aynı kalitedeler ama şu bir gerçek ki dört verse'te inanılmaz! Hafiften sanki eskiden yaptıkları gibi ''back-&-forth'' yaparmış gibi söylemişler. Baştan sona kadar durmak bilmeyen tek bir flow hazırlamışlar sanki.


Liriklerden bahsedersek klasik Slaughterhouse. İlk parttaki tehtidkar, epik ve şok edici lirikleri burada da görüyoruz ama ilk şarkıya göre biraz daha derinden. Dudak uçuklatıcı kelime oyunları ve muhteşem referanslar var. Slaugterhouse'dan her zaman beklediğim gibi tamamiyle radyo düşmanı lirikler. Slaughterhouse'ın piyasayı karşısına aldığı her şarkıda sanki diğer rapperları bir işkence odasına almışlarda türlü türlü işkenceler yapıyorlarmış gibi bir hisse kapılıyorsunuz. Tabi sadece wack rapperlarını gömmemişler, başta Guru olmak üzere efsanelere saygı gösterilmiş. Bu arada KXNG Crooked için ayrı bir parantez açacağım. Bu parça'da da yine diğerlerine göre çok az da olsa öne çıkmış ama ilk parttaki dinleyenlerin ağızlarını açık bırakan o ''phenomenal'' verse'ü unutturamamış ki zaten o düzeyde bir verse beklemiyordum.

Bu parça en az ilk part kadar sağlam olmuş ama benim kişisel olarak favorim hala The Alchemist prodüksiyonlu ilk part. Daha müthiş verse'ler vardı o parçada hatta o beat'de Eminem'de freestyle atmıştı. İlk partı dinlemeyen varsa hala hemen dinlesin. Bana daha sonra teşekkür edersiniz.

Albümün diğer prodüksiyonlarında olduğu gibi bu beat'te de Adrian Younge kataloğundan "Two Hearts Combine" parçasından sample kullanılmış.

Puan: 10/10





Albüm bittikten sonra açıp bir daha dinlemek istiyorsunuz, dinlediğiniz herhangi bir şarkıyı tekrar başa sarıyorsunuz her halükarda dinlemeye doyamıyorsunuz. Çünkü her şeyiyle gerçek bir klasik! Kişisel olarak bu albümde Nas, Black Thought, Bun B, Rakim gibi efsaneleri, hatta hip-hop'ın en büyük efsanesi Scarface'i de görmek isterdim. Madem 90'ların müziğini getireceksiniz bari tam olsun ama sorun yok, usta işi bir albüm olmuş. Albümde vermek istenilen asıl mesaj hip-hopseverlere değil, mainstream'de olup yine de sağlam işler yapmak için çabalayan rapçilere asıl mesaj. Royce ve Premo onların her zaman yanlarında. PRhyme olarak bu albümde yaptıkları gibi daha uzun yıllar genç rapçilere ilham kaynağı olacaklardır. DJ Premier önümüzdeki yıl diğer dostu Nas ile de ortak bir albüm yapacak. Formatı da muhtemelen böyle olur ama daha efsanevi bir albüm bekliyorum. Çünkü Nas gerçek bir lirik ustası ve şu an'a kadar DJ Premier yaptığı her şarkı hip-hop klasiği oldu. Modern zamanın İllmatic'i geliyor desem abartmış olmam sanırım. İki gerçek sanatçı önümüzdeki yıl günümüzün Kanyelerine, Young Thug'lara, ''albümü satsın diye Rihanna ile düet yapan Yarı Popçu rapperlara'' hip-hop'ın ne olduğunu hatırlatacaklardır.

Son olarak; Royce Da 5'9'' için söyleyeceğim çok şey var ama özetlemeye çalışacağım. Royce'a zaten büyük saygı duyuyordum bu albüm ile bu saygım daha da arttı. Ne kadar büyük bir rapper olduğunu bir kez daha kanıtlamış oldu. Zaten çoğunuz bilmez ama Shady Records'daki en iyi albümlere sahip rapper Royce'dur. Eminem'in albümleri de dahil Shady Records'daki hiçbir rapper'ın diskografisi, Royce'un diskografisinin kalitesine erişemez. Bu muhteşem albüm serisine bir PRhyme gibi bir efsaneyi de ekledi. Paul Rosenberg'in de dediği gibi yaşayan en büyük rapperlardan biri Royce Da 5'9''. Tabiki de bunlarla sınırlı kalmayacak. Solo kariyeri haricinde Bad Meets Evil, PRhyme ve Slaughterhouse ile müthiş diskografisine daha nice klasikler ekleyecektir. Önünde uzun yıllar var ve DJ Premier her zaman onun yanında..

''Wu-Tang Clan'ın geri dönerek biz hala zirvedeyiz mesajını verdikleri ''A Better Tomorrow'', Pharoahe Monch'un lirikal gösteri yaptığı ''P.T.S.D'', Ghostface Killah'nın çizgi roman vari ''36 Seasons''ı, Killer Mike ve El-P'nin underground'da rüzgar estiren ''Run The Jewels 2''si ve Big K.R.I.T'in hayali gezegeni ''Cadillactica'' ile birlikte bizi 90'lara götüren ''PRhyme'' kesinlikle yılın en iyi albümlerinden biri!''

ALBÜM PUANI - 9.5 

Yazı: Yunus Emre Billiç (twitter.com/GallowsPole14)

Belki bunları beğenebilirsin

0 yorum