Swift

#ShadyXV Albüm ve #TheCXVPHER Ayrıntılı İncelemesi




Ön Söz: Keny Arkana yazısından sonra sitemizde ikinci kez kuruculardan başka birisinin yazısı yayınlanmış oluyor. Yazının tamamı Yunus Emre Biliç'e ait. Kendisi çok iyi bir arkadaşımdır, kardeşim gibi bir şeydir, ayık olun :d 


-------------------------

Merhaba arkadaşlar bugün hem albüm, hem cypher'ın ayrıntılı incelemesi ile karşınızdayız. İlk bölümde Shady XV albüm incelemesi hemen ardından da The CXVpher ayrıntılı incelemesi var. Umarım okurken keyif alırsınız.


Bildiğiniz gibi Shady Records, kuruluşunun 15. yılı anısına hazırladıkları bu derleme albüm, şirketten çıkan (Eminem'in solo projeleri hariç) 15. albüm oldu. Albüm Amerika'da ''Black Friday'' haftası yayınlandı. Daha önce Shady Records'dan derleme albümler çıkmıştı ama Shady XV, daha düzenli, daha derli-toplu bir proje olmuş.

Albüm ''X'' ve ''V'' olarak 2 disc'ten oluşuyor. İlk disc'te 1'i bonus track olmak üzere 13 yeni parça bulunuyor. 2. disc'te Shady Records'dan 2002/2012 yılları arasında çıkan bazı hit parçaların derlemesi, Eminem'in Oscar ödüllü parçası ''Lose Yourself''in ilk demo version'u ve yine Eminem'in kariyerindeki ilk ve tek ''old school'' prodüksiyonlu parçası aynı zamanda efsanevi grup ''Black Moon''un, ''I Got Cha Opin'' parçasının cover'ı olan ''Don't Fron't''da derlemeye bonus track olarak dahil edilmiş.
Gayet eğlenceli ve keyif verici bir derleme olmuş.


Albüme şöyle bir bakarsak lirikal olarak iyi bir düzeyde. ''Twisted'' haricinde kalitesiz parça yok. Performans olarakta Royce Da 5'9'' ve Eminem yıldızlaşmış. Bunlara 2 verse'ü ile KXNG Crooked'ı da dahil edebiliriz. Benim için hayal kırıklığı olan isim Yelawolf oldu. Onun bu albümde yıldızlaşmasını bekliyordum ama gerçekçi olalım tam tersi olmuş. Albümdeki konuk sanatçıların 3'ünün popçu olmasıda hayal kırıklığı oldu. Daha fazla rapçi beklerdim. Bunu MMLP2'de yaşadık.

Ayrıntılı incelemeye geçmeden genel olarak prodüksiyonlarıda özet geçersek eğer ''daha iyi olabilirmiş''. Shady Records'da, DJ Alchemist gibi gelmiş geçmiş en iyi 3 prodüktör arasında sayılabilecek bir prodüktör varken neden onun tam da olması gerektiği bu albümde prodüksiyonu yok anlamıyorum.. Tek o da değil Mr. Porter'ın da sadece 1 tane beat'i var ki onu da yaparken galiba bayağı bir acelesi varmış! Aynı şekilde DJ Premier'in sadece 1 prodüksiyonu var. En az 2 tane beklerdim. Dr. Dre beklerdim, Rick Rubin beklerdim. Gerçi Eminem'de prodüktör koltuğunda pek fena işler yapmamış ama saydığım usta prodüktörler arasında bir şey değiller. Bir de Statik Selektah prodüksiyonu var ama o prodüksiyonuda Eminem'in isteğine göre yapmış. Kendi müzik anlayışını yansıtmamış.

Ayrıntılı incelemeye geçelim..


1. Eminem - ShadyXV
Prodüktör: Eminem


Albüme çok eğlenceli bir parça ile başlıyoruz. İntro niteliğindeki ilk şarkıda bizi karşılayan Beastie Boys’un kayıp üyesi Slim Shady :D Şarkı 80'lerden fırlamış sanki. Bu havayı yaratan şey Eminem'in 'Klasik Rock' tarzındaki ''Rick Rubin vari'' prodüksiyonu. Şarkının en önemli özelliğininde bu olduğunu düşünüyorum. Muhtemelen bu prodüksiyon için Rick Rubin'in de fikrini almıştır. MMLP2'de de Rick Rubin prodüktörlüğünde 4 Rock/Rap parçası vardı ve bu şarkılarda o eski komik Slim Shady vardı. Bu şarkıda da aynı şekilde Slim Shady'i çok iyi göstermiş. Eminem kesinlikle bu tür prodüksiyonlarla devam etmeli. Kendini şarkıya daha iyi verebiliyor düzenli, komik ve çok sağlam lirikler yazıyor. Tekniğine gelirsek flow'u için söylenecek çok fazla olumlu eleştiri var. Artık belirli bir flow tekniği yok her şarkıda prodüksiyona ve konuya göre şekillenen bir flowu var. Bir nevi bulunduğu kabın şeklini alan su gibi. İstediği teknikte flow atabiliyor bu konuda artık çok ustalaşmış. Şarkının içeriğinden bahsedersek punchline üstüne punchline atıyor, lirikal olarak baştan sona üst düzey. Shady'nin hala herkesle kapışabileceğini söylüyor. Ama liriklerindeki asıl olay şarkı boyunca çok sağlam referanslar kullanmış olması. Bu referanslarda sadece 80'lerin Old School'una değil, Klasik Rock'ın da eskilerine saygısını göstermiş ama bir sorun var. Kullandığı o kadar sağlam referansların yanında bir sürü zamanı geçmiş referanslar da var. Bazı yerlerde çok gereksiz yere satırlarını harcamış bu referanslara. Şarkının tek eksisi de bu zaten. Bunun dışında tüm albümde Slim Shady havasını en iyi bu şarkıda veriyor.

Sanırım albümdeki favori şarkım bu. Gerçekten çok sevdim. Umarım Eminem'i bundan sonra daha fazla Rock/Rap prodüksiyonunda görürüz.
Bu arada prodüksiyonun tamamı (girişteki auto-tune'dan da anlayacağınız gibi) ''Billy Squier - My Kinda Lover'' şarkısından alınan sample'ın üzerine kurulmuş. Billy Squier hayranı olarak bu sample'a bayıldım. :D


Çevirisihttp://www.eminem-turkey.com/2014/11/shadyxv-turkce-ceviri-acklamal.html

Puan: 9.5/10



2. Slaughterhouse - Psychopath Killer (featuring Eminem & Yelawolf)
Prodüktör: Boi-1da [co-prod: Just Blaze, The Maven Boys]


Albüme eğlenceli bir girişten sonra müthiş bir parçayla devam ediyoruz. Tracklist'e ilk baktığımda en çok beklediğim parça buydu. Beklediğimden daha da fazlası var parçada. Böyle şarkıları görünce Slaughterhouse iyi ki Shady Records'a imza atmış diyorum. Lirikler sağlam ve psikopatlık derecesinde (tam da bu 3 adamdan beklendiği gibi). Biraz içe dönük, tamamen sert ve karanlık bir havada ilerliyor parça. Neyse daha fazla uzatmadan şarkıya geçeceğim...

Şarkının daha ilk saniyelerinden itibaren Royce Da 5'9''ın introsuyla çok fena bir hava oluşuyor. Parça'nın geri kalanında neler olacağını daha baştan anımsatıyor sanki bu intro. Hemen ardından nakarat ve brigde bölümleride bizi verse'lere hazırlıyor. Ve yine girişi yapan müthiş verse'ü ile Royce.. Kendi adına albümdeki en iyi performansı. Lirikleri çok sert ve derinden, flowu'da öyle. Çocukluğundan küçük bir storytelling ile başlıyor. Daha önce de çocukluğunu anlattığı parçalar oldu zor bir çocukluk geçirdiğini anlatmıştı, burada da bununla alakalı içe dönük bir çocuk olduğunu ve sözlerindeki psikopatça düşüncelerin aslında çocukluğundan beri içinde biriktirdikleri olduğunu anlıyoruz. Konu sadece bununla sınırlı değil. Royce, lirikal konuda ne kadar dahi olursa olsun ödül törenlerinde bunun önemsenmediğine atıfta bulunuyor. Bu aslında hip-hop için evrensel bir konu gerçekten de bu durum böyle medya/ödül törenleri hip-hop'ı basitleştirip, önemsizleştiriyor. Ve verse'ün sonunda aynı intro'da anlattığı gibi lirikal olarak sıradan bir yazar olmadığını, daha iyi olduğunu düşünen bir yazar varsa onunla başa çıkabilmek için kalemiyle psikopat bir katile dönüşmesi gerektiğini söylüyor. Etkileyici..

Royce'un harika verse'ünden sonra sırada verse'ü kısa da olsa yaptığı wordplay'ler ile dahiyaneliğini sergileyen KXNG Crooked var. Crook, girişi müthiş yapıyor. Royce kadar sert ama ondan daha tehditkar! Verse'ün geri kalanında yaptığı kelime oyunları gerçekten dahice ama bunları yaparken anlattıklarıda boş değil. Crook, daha önce uyuşturucu kaçakçılığı ile suçlanıyordu burada da aslında direkt olmasa da buna atıfta bulunuyor/dalga geçiyor. Flow'u da yine üst düzey. Verse'ünün sonunda ise az önce yaptığı üst düzey flow'u, Moonwalk'a benzetip güzel bir Michael Jackson metafor'u yapıyor. Crook'un verse'ü keşke daha uzun olsaydı dedim ama yine de bu kadarı yetti. Aslında şahsen Royce ve Crook'un verselerinden sonra kendimi doymuş hissettim ama daha hiçbir şey bitmedi...

Brigde bölümünden sonra şarkının konuğu Eminem mikrofonu kapmaya hazırlanıyor. Bu ortamda müthiş bir verse çıkaracağını tahmin etmiştim, yanılmadım. İnanılmaz bir verse… Albümdeki en iyi verse’lerini çıkaran Royce ve Crooked gölgede kalmış oluyor böylece. Parçanın yıldızı Eminem tartışmasız. (ayrıca tüm albümdeki en sağlam, en kaliteli verse). Bu verse'de eski günlerine geri dönüp, şuana dek sadece birkaç şarkıda gösterdiği şeytani shady'i diriltmiş. Böylesine teması olan şarkılarda Eminem şeytani lirikler yazmayı seviyor. Ama bunu direkt olarak yapmıyor çoğu zaman. Aklınıza gelmeyecek kelimelerde ''anagram'' kullanarak wordplay'ler yapıp, subliminal mesajlar veriyor. Verse'ün içeriğinde ise belirli bir konu yok ama çoğu kez eski günlerinden alıntılar yapmış özellikle o çok fazla tepki çektiği ilk dönemlerindeki gibi yazmış. Son 20 bar'da referanslar, metaforlar ve lirikal kalite uçmuş gitmiş.. Bana kalırsa Eminem'in kariyerinde yazdığı en iyi 10 verse arasına girer bu verse.

Prodüksiyondan da bahsetmek istiyorum. Prodüktör koltuğunda 4 kişi var. Just Blaze, Boi-1da ve The Maven Boys'un ortak prodüksiyonu tek kelimeyle muhteşem! Beat'i başından sonuna kadar ince ince işlemişler resmen. Liriklerin sertliğine uygun, derin derin giden, fazlasıyla epik ve karanlık bir prodüksiyon. Bu yönüyle Mobb Deep parçalarını andırıyor ama daha bi' modernize edilmiş. Royce'un introsunda yarattıkları o karanlık havayı şarkının sonuna kadar götürmüşler. Verse'lerin tümünde hafif bir heavy bass kullanılmış (heavy bass kullanmak muhtemelen Boi-1da'nın fikriydi). Auto-tune'lu Nakarat fena değil. Bridge bölümlerinde başarılı, buralarda kullanılan ince synth şarkıyı bozmamış, aksine olumlu katkı sağlamış. Daha ne kadar iyi olabilirdi bilmiyorum (belki Yelawolf'un nakaratı yerine Mobb Deep sample'ı kesilebilirdi?), tam olması gerektiği gibi bir prodüksiyon, albümdeki açık ara en kaliteli prodüksiyon.

Şarkının tek eksikliğinin Joe Budden ve Joell Ortiz’in yokluğu olduğunu söyleyebilirim. Onlar da bu prodüksiyonda iş yapabilirlerdi. Slaugterhouse'a çok yakışıyor bunun gibi beat’ler...

Bu şarkı eleştiri kabul etmez. Sağlam flow örnekleri var, alıntı yapılabilecek tonla söz var, Eminem'in muhteşem verse'üne ayrılmış alan var. Prodüksiyon'dan kalite akıyor..
Daha ne söylemeliyim ? Emin'in çevirisini okumayan varsa bi' zahmet okusun hemen...


Çevirisihttp://www.eminem-turkey.com/2014/11/slaughterhouse-psychopat-killer-ft.html

Puan: 10/10



3. Eminem - Die Alone (featuring Kobe)
Prodüktör: Eminem [add-prod: Luis Resto]


İki müthiş şarkının ardından lirikal olarak dramatik bir parça var sırada. Em burada kişilleşip, duygusallaşıyor. Şarkı Kim hakkında ve ona karşı hala duygularının olduğunu ve onu geri istediğinin mesajını veriyor. İlişkilerinin bozulmasının sebebi olarak kendini suçluyor buna sitem ediyor şarkı boyunca. Daha önce ''Going Through Changes''de onu hala sevdiğini, özlediğini belirtmişti. ''Stronger Than I Was''da biraz daha olumluydu romantizmi daha çok ön plana koymuştu ama bu parçada daha olumsuz artık onu geri getiremeyeceğini düşüyor. Şarkı boyunca bunları Monolog bir şekilde anlatıyor. Teknik açıdan bakarsak şarkının güzel bir konsept'i var ve Em'de bunu güzel işlemiş. Prodüksiyon ise tam bir rap prodüksiyonu sayılmaz ama konsepte uygun bir prodüksiyon. Recovery albümündeki sound'u andırıyor. İntro'daki sample hoşuma gitti. Kobe'nin okuduğu nakarat ise gerçekten içe işleyen güzel bir nakarat. 'Pop' nakaratı olsa bile beğendim ama Eminem'e bir türlü böyle yumuşak nakaratları yakıştıramıyorum..

Çevirisi http://www.eminem-turkey.com/2014/11/eminem-die-alone-feat-kobe-turkce.html

Puan: 7.5/10



4. Bad Meets Evil - Vegas
Prodüktör: Eminem [add-prod: Luis Resto]


Ve en sonunda 3 yıl aradan sonra bir Bad Meets Evil şarkısı daha duyabildik. Duo'yu kurup bir kenara attılar sanmıştım ama en sonunda Slim ve Nickel fena bir parçayla geri döndüler. Yine psikopatça bir şarkıyla daha karşı karşıyayız ama bu psikopatlık, Psychopath Killer'daki gibi değil biraz daha farklı. Parça, radyo düşmanı. Piyasadaki wack rapper’lara işkence ediyorlar resmen.. Piyasa'yı herkes eleştirir ama bu konuda hiç kimse Bad ve Evil kadar çirkinleşemez :D Özellikle Eminem tam bir pisliğin tekine dönüşmüş. Hayvanlığın sınırlarını zorlamış. Lirikleri hastalıklı, sadistçe.. Aklına gelen kim olursa olsun sebepsiz saldırmış.. Kesha, Drake.. Bir çok kişi bundan nasibini almış. Bir de şarkıdaki diğer diss attıklarının yanında Iggy Azalea'ya özel ilgi göstermiş Em. Ona tecavüz etmekten bahsetmeden önce Nicki gibi flow yapıp Iggy ile dalga geçmiş. Eminem bundan sonra daha da üzerine gidecektir Iggy'nin çünkü Twitter üzerinden cevap verdi bu bir hataydı :D Tekniğine gelince flow tarzını yine beat'e göre hazırlamış. Kafiye şeması ve referanslarıda yine çok üst düzey (Kurt Cobaine ve Robin Williams referanslarının geçtiği yer harika)

Evil'ın insanlıktan çıktığı verse'den sonra sırada Bad var. Eminem kendi verse'ünde Drake'in ''Versace'' parçasına gönderme yapıyor. Royce, biraz daha ileri gidip Drake'in o şarkıdaki flow'unu yapıp dalga geçiyor :D Sadece Drake değil Jay Electronica'nın da flow'unu taklit etmiş (ama herhangi bir diss atmamış). Sağlam metaforlar yapmış. Çift anlamlı kelime oyunları yapmış özellikle Kanye West'in liriklerini ters çevirerek eski sevgilisine gönderme yaptığı yer gerçekten dahice. A Kiss parçasındaki kendi bölümlerinden de alıntılar yapmış. Royce'un verse'ü de Eminem'inki kadar kadın düşmanı ve sağlam. Bu ikiliden daha çok böyle parçalar göreceğiz gibime geliyor..

Eminem'in yaptığı prodüksiyondan söz edersek elektro gitar distortion'ı ağırlıklı, sert ve Bad Meets Evil'ın iş yapabileceği bir prodüksiyon..

Bad Meets Evil'dan beklenileceği gibi abartılı bir şekilde kadın düşmanı bir parça olmuş. Bu yönüyle daha önce yaptıkları ''The Reniuon'' ve ''A Kiss''i andırıyor ama onlardan çok daha sağlam.

Çevirisihttp://www.eminem-turkey.com/2014/11/bad-meets-evil-vegas-turkce-ceviri.html

Puan: 9/10



5. Slaugterhouse - Y'all Ready Know
Prodüktör: DJ Premier


Albümün 2. single'ı Y'all Ready Know, dinledikçe güzelleşiyor gerçek hip-hop tadı veriyor. Totalde gayet sağlam bir parça ama eksikleride var tabi. Flowlar sağlam ama lirikal kapasitelerini belli bir düzeyde göstermişler. Royce Da 5'9'' ve KXNG Crooked daha bir öne çıkmış. Crook’un flowu çok üst düzey (Verse'ünün ilk satırları ve son satırları cidden müthiş). Eski günlerine dönmeye çalışan Slaugterhouse yeniden underground tarzına geri dönüyor gibi. Ama hala düzeltilmesi gerekenler var. Bu 4 canavar rapper Shady Records'a imza attıklarından beri eskisi gibi değiller. Lirikal performans anlamında çok iyiler ama tam kapasitelerini artık çok nadir kullanıyorlar bu şarkıda da bunu sürdürmüşler. Ama en azından prodüksiyonlarını yeniden düzelttiler ve Premo ile yeniden çalışmaya başladılar.

Dj Premier'in yaptığı prodüksiyon'a çok fazla söylenecek bir şey yok. Kendi yaptığı prodüksiyonlar arasında en vasat olanlarından belkide ama yine çok sağlam. Fazla boom-bap ve scratch kullanmamış veya nakaratlarda kullandığı efsane sample'lar yok ama yinede sade ve gerçek bir hip hop prodüksiyonu olmuş çok beğendim. Premo'nun daha önce de Slaugterhouse elemanlarıyla çalışmaları olmuştu ama bu aralar daha fazla bu adamlarla ilgilenmeye başladı özellikle Royce ile 'Prhyme' grubunu kurması çok iyi bir haber. Bu hem Premo'yu, Eminem'e de yaklaştırdı..

Bu parçanın single olarak kullanılması bence çok önemli. Kanye ve tayfasının, YMCMB'lerin kirlettiği hip hop piyasanın buna ihtiyacı var.

Çevirisi: http://www.eminem-turkey.com/2014/11/slaughterhouse-yall-ready-know-turkce.html

Puan: 8.5/10



6. Eminem - Guts Over Fear (featuring Sia)
Prodüktör: Emile, John Hill [eklemeler: Eminem]


Recovery'den fırlamış gibi...
Bizdiğiniz gibi albümün ilk single'ı ve ''The Equalizer'' filminin soundtrack parçalarından olan Guts Over Fear, büyük artıları ve büyük eksileri beraberinde getiren bir şarkı. Şarkının prodüktörü Emile. Daha önce Eminem ile 'Legacy', 'Going Through Changes' ve 'Headlights' gibi üç başarılı çalışmaya imza attı. Bu albümde de bir ''Pop/Rap'' prodüksiyonu ile yine karşımızda. Pop/Rap olarak değerlendirdiğimizde hoş bir prodüksiyon olduğunu söyleyebilirim. Şarkının konuğu Sia ise çok güzel bir nakaratla yıldızlaşmış.
Gelelim şarkının içeriğine.
Şarkı boyunca kendini sert bir dille eleştirmiş Eminem. Kendini sürekli tekrar ettiğini ve medyanın baskısından sıkıldığını 2 güzel verse ile anlatmış. Flow olarakta gayet iyi bir performans göstermiş hatta 2. verse'ün sonlarına doğru Ab-soul ve Common flowu bile yapmış. Buraya kadar herşey güzel. Şarkının bir de diğer yüzü var. İlk verse'de kendini tekrar etmekten bahseden Eminem 2. verse'de kendini tekrarlamış?! Ve daha da önemlisi Eminem daha ne kadar ''Pop/Rap'' yapmaya devam edecek ? Rihanna, Sia, Skylar Grey... Grammy ve MTV'nin istediğini veriyorsun ama onlar sana son ödül törenlerinde ayar çekiyorlar ? Eminem bunu yaptıkça belki hayran kazanmaya ve albüm satmaya devam ediyor olabilir ama onun gibi eski bir underground rapperına bu tür şarkılar hiç yakışmıyor. Bu albümde bile Pop/Rap single'ı kullanması, Eminem'i daha çok Pop/Rap parçasında göreceğimiz anlamına geliyor.


Umarım bu tahminim gerçek olmaz. Bu şarkıyı ''Pop/Rap'' olarak değerlendiricem çünkü Hip-Hop parçası olarak çok zayıf. Duygusal bir şarkı olabilir ama Going Through Changes veya Beautiful'un kalitesine asla erişemez..

Çevirisi: http://www.eminem-turkey.com/2014/08/guts-over-fear-feat-sia-turkce-ceviri.html

Puan: 7.5/10



7. Yelawolf - Down
Prodüktör: Conrad Clifton


Ahh bu şarkı.. Çok çok daha iyi bir parça olabilecekken malesef yetersiz. Şarkının inşası kötü. Rock N' Roll prodüksiyonunu beğendim aslında. Ama birkaç eklemeyle çok daha iyi bir şarkı olabilirdi. Jamie N' Commons sample'ı daha iyi kullanılabilirdi yerinde kullanılmamış. Nakaratta kullanılabilirdi sadece ''I'm goin' down'' comeo'su dışında sample kesilmemiş. Yelawolf'da performans olarak şarkı boyunca bazı yerlerde parlamış ama genelinde her zaman anlattığı bilindik (sıkıcı) konunun dışına çıkmamış..

Puan: 7/10



8. D12 - Bane
Prodüktör: Mr. Porter [co-prod: Marv Won]


Uzun bir aradan sonra yeniden sahalara dönmeye çalışan D12 en sonunda toparlanmaya başlamış gibi görünüyor. Proof'un ölümü, Eminem'in gruptan uzaklaşması, beğenilmeyen mixtape'ler D12'yi neredeyse tamamen dağılma noktasına getirdi. Ama Eminem'in 2010'dan beri Paul Rosenberg ile gösterdiği çabayla Shady Records'u yeniden eski günlerine döndürmeye çalışması onlarıda yeniden bir araya getirdi. Önümüzdeki senede bir solo albüm ile yeniden geri dönecekler. Parça'ya gelince, lirikal olarak ben gayet sağlam ve düzenli buldum özellikle 2007'den beri yaptıkları kötü işlerden sonra performans olarak düzelmişler. Kuniva ve Swifty McVay'in performanslarını başarılı buldum. Kuniva'nın lirikal kapasitesi üst düzey. Proof'un ölümünden sonra grupta bir lider kalmamıştı ama Kon Artis (Mr. Porter) bu liderlik bayrağını eline almış görünüyor. Bu D12'yi sevdim önümüzdeki yıllarda iyi işler yapacaklarına inanıyorum. Lirikal anlamda şarkıyı da sevdim ama verselerde yazdıkları o şeytani havayı bu beat malesef veremiyor. Mr. Porter'a büyük saygı duyuyorum ortalamanın üzerinde bir rapper olsa da kesinlikle muhteşem bir prodüktör ama bu şarkıda kendi grubu için çok daha güçlü bir prodüksiyon beklerdim. İstese çok daha iyisini yapardı ama bu sefer ki gerçekten zayıf. Aslında gayet yaratıcı düşünmüş, Pusha T'nin ''Numbers On The Boards'' prodüksiyonuna benziyor ama aceleye gelmiş gibi. Pharoahe Monch, beat istese ona müthiş bir prodüksiyon hazırlar ama kendi grubuna gelince iş aceleye geliyor. :D Mr. Porter'ın prodüktörlük koltuğundaki performansı, Eminem'in en azından Slaughterhouse ile ilgilendiği kadar D12 ile de ilgilenmesi bu grubun yeniden dirilmesini sağlayacaktır umarım.

Çevirisi: http://www.eminem-turkey.com/2014/11/d12-bane-turkce-ceviri-acklamal.html

Puan: 7.5/10



9. Eminem - Fine Line
Prodüktör: Eminem [add-prod: Luis Resto]


Yine güzel, içten bir şarkı daha.. Em, bu parça'da da Guts Over Fear'daki gibi kariyeri boyunca şöhret ile olan mücadelesini anlatıyor ama Guts Over Fear'a göre çok daha iyi verebilmiş kendini. Bu camia'ya girdiği günden beri yaşadığı sıkıntıları, pişmanlıklarını, ünlü olmadan önceki yaşamına olan özlemini, ve yıllardır içinde biriktirdiği o bıkmışlığı üç verse'de de çok iyi anlatmış. Her verse'ün sonunu yoğun duygusal lirikler yazarak getirmiş.

Luis Resto ve Eminem'in birlikte yaptığı piyano ağırlıklı prodüksiyonda fena değil. The Eminem Show'un soundunu andırıyor biraz ama daha yavaş. Birkaç ekleme ile daha da sağlam olabilirdi. Şu sıkıcı nakarat yerine daha güzel bir nakarat yazılabilirdi. Prodüksiyon'un en beğendiğim kısmı sondaki bol scratch'li outro. Nakarat bölümlerine de böyle bir şey düşünülebilirdi.

Albümün en içten en güzel şarkılarından biri şüphesiz..

Çevirisi: http://www.eminem-turkey.com/2014/11/eminem-fine-line-turkce-ceviri-acklamal.html

Puan: 8.5/10



10. Skylar Grey - Twisted (featuring Eminem & Yelawolf)
Prodüktör: Eminem [add-prod: Luis Resto]


Şaka... Skylar Grey'in parçası olan ''Twisted'' albümün konseptiyle uzaktan yakından alakası olmayan bir ''Pop'' parçası.. Eminem parçada rap verse'ü yerine geçmişte dalga geçtiği boy band şarkıcıları (‘N Sync, Backstreet Boys) gibi şarkı söylüyor(söyleyemiyor). Daha önce de şarkı söyleme girişimi olmuş ama bu kadar rahatsız etmemişti beni, kulağıma işkence gibi geldi... Şarkı boyunca Yelawolf'un nihayet rap yaptığı (rap denebilirse) 3. verse'de dahil aşk acısı teması hakim. Onun dışında övülecek bir şey yok şarkıda. İsterseniz bana ön yargılı deyin, isterseniz objektif olmadığımı söyleyin ama ben Eminem ve Skylar Grey'den (bir de bu ikiliye Alex Da Kid’i ekleyin) hiçbir zaman sağlam iş beklemeyeceğim.
Bu şarkıyı Pop olarak bile değerlendirsem yine zayıf ve yetersiz..


Çevirisi: http://www.eminem-turkey.com/2014/11/skylar-grey-feat-eminem-yelawolf.html

Puan: 4/10



11. Eminem - Right for Me
Prodüktör: Eminem [add-prod: Luis Resto]


5 dk'lık lirikal gösteri! Müthiş referanslar, inanılmaz kelime oyunları, her zamankinden daha yaratıcı metaforlar, kafiye olarak kullanılmış harükulade kelime seçimleri, farklı flow örnekleri ve şaka gibi ama bu kadar harika özelliklerin yanında saçma sapan, sıkıcı bir beat! Yahu madem böylesine lirikal gösteri yapıp yeteneklerini göstereceksin neden adam gibi bir prodüksiyon kullanmazsın.. Sanki bilerek böyle monoton beatleri seçiyor. Nakarat idare eder.. Bir de belirli bir konu yok ama bu pek de sıkıntı yaratmamış çünkü lirikal kalite üst düzeyde. Sırf lirikal kalite ve flow'a bakıp karar verseydim bu şarkı albümde en üst sıralarda olurdu ama beat çok monoton bu yüzden şarkının dinlenilebilirliği diğerlerine göre daha az

Puan: 8.5/10



12. Eminem - Detroit vs Everybody (featuring Royce da 5'9", Big Sean, Danny Brown, DeJ Loaf & Trick-Trick)
Prodüktör: Statik Selektah, Eminem


Albüm ihtişamlı başladı ve sonuda ''Street Anthem'' ile bitiyor.. ''Detroit vs Everybody'' albümün 3. single'ı ve en lirikal parçalarının başında geliyor.
İsminden de anlaşılacağı gibi parçada Detroit rapperları birleşip herkese meydan okuyor. Lirikler sert ve underground bir havada. 4 rapçide sokaklardaki kimlikleriyle karşımızda ve şarkı boyunca bu konu bütünlüğünü iyi oturtmuşlar.


İlk iki verse'de Royce Da 5'9'' ve Big Sean var.
Royce Da, sert verse'ü ile hala sokaklarda sözünün geçtiğini anlatmış özellikle şu satırlar çok hoşuma gitti;


''A wise man told me that holdin' a grudge is like
Lettin' somebody just live inside of your head rent free
(Real talk) I don't got time to evict these clowns''


Ama burada asıl yıldızlaşan müthiş verse'ü ile Big Sean olmuş. Kimse bu kadarını beklemiyordu heralde. Sanırım kariyerinin en iyi verse'ü. Big Sean'in verse'ünde anlattıklarına bakarsak aslında onun da underground kökenli bir rapçi olduğunu anlıyoruz. Bunu bende bilmiyordum. Genellikle ''fame oldum, çok para kazandım, kendim yaptım, bunu başardım evet ben başardım'' falan filan gibisinden sıkıcı verse'ler yazardı ama bu sefer şarşırttı. Bende aslında bu şarkıda da yine aynı şeyleri yazıp şarkıyı mahvedecek sanmıştım ama beni de ters köşeye yatırdı.

Şarkının konuklarından biri de Danny Brown. Tam da bu şarkı için aranan adam. Nerede Detroit temalı şarkı varsa Danny orada :D Son albümünde de zaten bu parça da olduğu gibi sokaklarda yaşadığı deneyimlerini anlatmış. Bazen biraz fazla gaza gelip tehlikeli adamlara bulaşsada Danny Brown çok sevdiğim bir rapçi :D Albümlerini dinlemenizi öneririm. Danny'den sonra şarkıdaki son verse Eminem'den. Eminem bu parçada eski günlerini hatırlatan güzel bir verse ile karşımızda. Performans olarak gerçekten çok formda hatta kariyerinin zirvesinde diyebilirim. Bu aralar yazdığı her verse/freestyle çok sağlam. Kendi kapasitesini bile aştığına göre artık bunu solo albümlerine de yansıtmalı.

Bir de Eminem'in flow'u ile ilgili söyleyeceklerim var. Flow'u gerçekten çok iyi olmasına rağmen fazla değişken yani artık kendi orjinal flow tekniğini kullanmıyor bile. Orjinal tekniğini 2007'den beri sadece 6 şarkıda kullandı. Şuanki flow'u da gayet başarılı hatta prodüksiyonlara göre istediği flow'u yapabiliyor ama kendi tekniğini kullanmadığı sürece özgünlüğünü kaybediyor..

Gelelim prodüksiyona. Şarkı çıkmadan önce Statik Selektah'ın prodüktör olduğunu öğrendiğimde çok heyecanlanmıştım. Klasik Statik Selektah prodüksiyonlarına benzemese de kaliteli bir beat olmuş. ''Street Banger'' olarak başlıyor daha sonradan yumuşuyor gerçi bu liriklere daha sert bir prodüksiyon olmalıydı ama sorun yok. Nakarattaki Dej Loaf'ı sevmedim. Şarkıya yakışmamış. Onun yerine Jazz/Soul veya Klasik Hip-Hop sample'ları kullanabilirdi daha bi' old school havası katardı.

Bunların dışında şarkının pek de bir eksiği yok. Aslında gizli bir ''Bad Meets Evil'' parçası olarakta görebiliriz.


Çevirisi: http://www.eminem-turkey.com/2014/11/detroit-vs-everybody-turkce-ceviri_25.html

Puan: 9/10


13. Yelawolf - Till It's Gone (European Bonus Track)
Prodüktör: WillPower


Albüme sonradan koyulan aslında ''Love Story'' albümünden olan şarkı, Yelawolf'un yapmış olduğu bir ''Country Rap'' girişimi. Olmuş mu peki ? Ehh işte.. Şarkı nakaratta yumuşamasa..
Zaten sound Country Rap sound'u gibi dursada aslında Blues ile pek alakası yok ve çok zayıf. İşin ucu Pop'a kaçmış. Biraz daha sert bir nakarat olabilirdi buna örnek olarak MMLP2'den ''Desperation''ı gösterebilirim. O da aslında Country Rap değil daha çok 'Banger' gibi ama yine de Country Blues esintileriyle dolu sert bir parça özellikle nakaratının şarkıya kattığı hava müthiş. Yelawolf genellikle bu tarz müzik türlerini seviyor beat'lerini bunlarla harmanlamaya çalışıyor ama tarzını biraz daha sertleştirmeli ve şu yumuşak nakaratlardan kurtulmalı (albümdeki 'Down' parçasındaki gibi prodüksiyonlarla devam ederse güzel olur). Şarkının içeriğine gelirsek kolay kolay kenara atılacak bir rapçi olmadığını her halükarda ayakta kalacağının mesajı vermiş Yelawolf. Lirikal olarak biraz zayıf kalmış..


Çevirisi: http://www.eminem-turkey.com/2014/11/yelawolf-till-its-gone-turkce-ceviri.html

Puan: 6.5/10





Albüm bittikten sonraki düşüncelerim MMLP2 bittikten sonraki düşüncelerimle hemen hemen aynı denebilir. Hiç de fena bir albüm değil ama Slaughterhouse gibi Eminem gibi adamlardan daha fazlasını bekliyorsunuz. Yine de iyi performanslar ve albüm boyunca iyi şarkılar vardı. Asıl olan bu rapperların bundan sonra neler yapacakları. Royce Da'nın, DJ Premier ile yaptığı ''Prhyme'' albümü Shady Records'dan uzun yıllar sonra çıkan en sağlam albüm oldu. Onun dışında D12, Slaughterhouse, Bad Meets Evil ve Eminem'in yapacağı albümlerden çok şey bekliyorum. Görünüşe bakılırsa Shady Records için önümüzdeki yıllar parlak geçeceğe benziyor..



ALBÜM PUANI - 7/10





-Shady Records #TheCXVPHER inceleme-



Albüm çıkmadan önce keşke albümün introsu olsaydı dediğim müthiş bir Cypher videsu yayınlandı. Rapçilerın hepsi gerçek kalitelerini göstermiş, müthiş bir freestyle şov olmuş..



-KXNG CROOKED.. (Long beach, California)

CXVpher'a yeni adıyla ''KXNG Crooked'' başlıyor. Ve başlar başlamaz piyasa rapperlarını diri diri yiyor :D Bu adama boşuna 'Monster' demiyorlar. Freestyle atması yasaklanmalı ve derhal akıl hastanesine kapatılmalı.. Lirikleri her zamanki gibi psikopatça ve çok sert. Özellikle free'nin sonlarına doğru yaptığı kelime oyunları, metaforlar, punchline'lar nefes kesici.. Eğer 2 dakika daha devam etseymiş birilerinin kariyerini bitirebilirmiş :D Crooked, müthiş bir rapper. Flowu her zaman üst düzeyde, performansı her zaman üst seviyede bir de bunu albümlerine yansıtabilse...

''Bu arada şunu söylemeden geçmek istemiyorum.
Crooked, bu Cypher'da Shady'in yaptığı gibi 7 dakikalık bir freestyle atsaydı ki daha önce Brooklyn konserinde 7 dakikalık efsane bir free'ye imza atmıştı.
Eğer burada da o uzunlukta bir freestyle atsaydı bu konuda aslında Shady kadar usta olduğunu görürdünüz. Zaten ikisinin eşit süre aldığı çalışmalara bakın BET Cypher, Loud Noises, 2.0 Boys..
KXNG Crooked'ın, Eminem'e üstünlük sağladığını göreceksiniz.''




-JOE BUDDEN.. (Jersey City, New Jersey)

KXNG Crooked ile CXVpher çok sert ve hızlı başladı ancak hemen ardından Joe Budden'den çevirisini okuduğunuzda muhtemelen sizinde içinizi acıtacak bir freestyle geliyor.
Joe Budden, Slaugterhouse'ın ilk yıllarında grubun en dikkat çeken rapperıydı. Daha sonra yaşadığı uyuşturu sorunları, sürekli hapse girip çıkması, özel hayatıyla ilgili sıkıntılar ve rapçilerle dissleşmeleri onu çok yıprattı (Video'da farkettiyseniz uyuşturucu yüzünden göz çukurları belli oluyor). Son zamanlarda yaşadıklarını freestyle'ına yansıtmış ve hazır olmadığını anlatmış. Bu free'de anlattıklarının dışında Slaugterhouse'un son albümündeki 'Goodbye' parçasında da kaybettiği doğmamış ikizlerinden bahsediyordu..


“My deceased kids’ ultrasound in a frame
So I’m deprived of my chance to be a better dad
Staring at my twins that I never had
I shed a tear, looking up in the sky
Even though y’all just got here, goodbye...“
- Goodbye


Joe, önemli bir rapper. Umarım zor günleri atlatır ve yeniden eski günlerine döner..



-YELAWOLF.. (Gadsden, Alabama)

Yela, sanırım başlamadan önce kendini bu sefer ukalalığın sınırlarını zorlamalıyım diye şartlandırmış.. Genellikle kendinden bahsetmiş, sahip olduklarından bahsetmiş, bazen saçmalamış (özellike yeni rock'n roll'un rap olduğunu iddaa ettiği yerde), bazen de piyasa rapçilerine sataşmış. Tek iyi yaptığı şey free'nin sonunda bunları çok güzel bağlamış. Onun dışında Yelawolf Cxvpher'ı pek önemsememiş gibi çünkü konserlerinde yaptığı freestyle'lar bile daha sağlam.



-JOELL ORTIZ.. (Brooklyn, New York)

Hip-hop'ı, hip-hop için yapan adam..
Joell'in freestyle'ında çok eğlendim. Yaptığı kelime oyunları, metaforlar gerçekten çok zekice. Hatta bazı yerlerde ''Storytelling''(Öyküleme) bile yapmış. Yeteneğini çok iyi sergilemiş. Flow'u ise genellikle kullandığı sade bir flow. Keşke Loud Noises'daki gibi agresif, hızlı bir flow kullansaydı ama nedense yeteneklerinin tamamını göstermekten çekinen bir rapper. Bence Emin ve Mert, Tech Nine'ı tanıttıkları kadar Joell Ortiz'i de tanıtmalılar.




-ROYCE DA 5'9''..  (Detroit, Michigan)

Vee Detroit'deyiz. Rapçinin harman olduğu yer :D

Shady ve Royce karşılıyor bizi. İlk freestyle Royce'dan.
Royce, çok fazla metafor kullanmasada, basit kafiyeler kullanıp diğerleri gibi etkileyici kelime oyunları yapmasada sade ve bence sağlam bir freestyle attı. Sanki sakince ufak bir konuşma yapıyormuş gibi bir hava yaratarak başladı daha sonradan bildiğimiz Royce Da 5'9'' flowuna döndü ama lirikleri hep aynı havada kaldı. İstese daha iyi bir free atabilirdi ama belkide bunu fırtına öncesi sessizlik gibi görmek lazım. Çünkü hemen ardından olan şeyleri biliyorsunuz. Slim Shady...




-EMINEM.. (Detroit, Michigan)

''Welcome back to the land of the living, my friend
 You have slept for quite some time''
- Evil Twin


Ruh hastası..
Açıkçası nereden başlamalıyım bilmiyorum Slim Shady döndü diyipte klişeleşmek istemiyorum ama bu onun kariyerinin zirvesiydi.
Kariyerinin en iyi freestyle'ıydı. İnanılmaz bir performans.. Derslik bir freestyle...


Önce tekniği üzerinde durucam biraz.
Shady'nin freestyle'a başlangıcı tam olarak ''Something From Nothing: The Art of Rap'' filmindeki KRS One'ın ''nasıl freestyle atılır?'', anlattığı bölümdeki gibi. Boşuna derslik demedim izlemeyen varsa izlesin hip-hop belgeselini. Freestyle'a ne kadar iyi başlangıç yaparsan devamını o kadar iyi getirirsin. Shady müthiş başladı, baştan sona kadar wordplay, punchline, metafor, flow şov yaptı resmen. Yeteneğinin sınırlarını zorladı. Genel anlamda bakarsak baştan sona kadar flowunu battle rapperları gibi ilerletti. Battle şovları takip edenler bilir. Battle rapperlarının musabakalarında kullandıkları ortak bir aksan/flow vardır. Musabakalar beat eşliğinde yapılmadığı için bu aksanı kullanırlar. Shady'de bu beat'siz cypher'da diğerleri gibi kendi flowu yerine bu aksanı kullandı. Ama asıl ustaca yaptığı şey bu aksanı kullanırken flowunu sürekli değiştirmesiydi. Bazı yerlerde hızlandı 90'lardaki ''Big Daddy Kane'' flowu yaptı. Bazı yerlerde ise kafiyeleri ard arda sıralayıp Pharoahe Monch gibi ''Multi-Syllables'' tekniğini kullandı. Artık bu konuda ne kadar ustalaştığını gösterdi. Hip-hop piyasasında özellikle underground'da bu kalitede freestyle'lara sık rastlıyoruz ama mainstream piyasasında bu kadar kompleks freestyle atabilecek fazla adam yok. 2 tanesi Shady Records'da..

Birazda freestyle'ın içeriğinden bahsedeyim..
Recovery'de kafasında öldürdüğü Slim Shady'i artık tamamen yeniden dirilttiğini görüyoruz.
Baştan sona diğerlerinin yaptığı gibi piyasa rapperlarına çok sert girişmiş. Acımasız davranmış. Yine homolara saldırmış. Sadece rapçiler ve homolar değil bu free'de Britney Spears'dan, Lana Del Rey'e kadar popçularda Shady'e kurban gitmiş. Hip-hop medyasına'da saldırmış. En iyi rapperlar listesinden bahsettiği yerde. Aklına ilk kim gelirse ona saldırmış. Rap God'ın freestyle olduğunu burada yeniden söylemiş. Ve kanıtlamak için daha iyi freestyle atmış :D Benim en çok dikkatimi çekense kendi ülkesinin bayrağına bu kadar rahat küfür etmesiydi. Tamam siyasetçilerle kavgalı olabilir ama bana nedense çok ilginç geldi. Kısaca özetlemeye çalışırsam Shady, ''Ben hala bitmedim bende hala iş var'' dememiş. ''ESKİSİNDEN BİLE DAHA İYİYİM'' mesajını vermiş.


Önümüzdeki yıllarda büyük dissleşmeler olabilir. Çünkü o artık tamamen mainstream piyasasında değil. Eskisi gibi bir ayağını yeniden underground'a attı bundan sonra her şey olabilir. Bu performansını solo albümüne yansıtsın yeterli. Artık MTV'nin istediğini vermesine gerek yok.

Yılın ''şuana kadar ki'' en iyi Cypher videosu. Yılın en iyisi demek isterdim ama yıl bitmeden Wu-Tang Clan'dan da bir Cypher gelecek..

Yazı: Yunus Emre Billiç (twitter.com/GallowsPole14)

Belki bunları beğenebilirsin

0 yorum