Eminem - Baby [Türkçe Çeviri] (Açıklamalı) - Eminem Turkey | Eminem Hakkında Haberler, Çeviriler, Videolar

Breaking

26 Şubat 2014

Eminem - Baby [Türkçe Çeviri] (Açıklamalı)



Çeviri tamamen bana aittir. Açıklama kısmı da bana aittir. Başka bir siteden alıntı değildir. Ve bu sitede yaptığım ilk çeviridir, değeri büyük :d

Emin Demircan,

Şarkı genel anlamda komik bir havaya sahip ancak aşırı derecede karmaşık mecazlar ve türkçeye çevirilince anlamı kaybolan kelime oyunları içeriyor. Ayrıca şarkıda "yapıyorsun, avuçluyorsun, ediyorsun, " vs yani sonu -sun/-sın vs. ile biten şeyler söylerken kendini kastediyor yani yapıyorum ediyorum anlamında. Anlarsınız zaten. 

Not: Şarkıda birkaç yerde Türkçe'ye çevrilmesi imkansız kelime oyunları vardır. O kısımları işaretleyip en aşağıda ayrıca açıklayacağım.


Sözlerin açıklamalarını okumayı unutmayın. Yoksa bok anlarsınız. Yanlardaki 1, 2 diye giden numaralar en altta o numaraya özel açıklama olduğunu gösterir.

Tam çevrilemeyen yerler (?) ile belirtildi.

Verse 1

Bin farklı evler ve üstüne Münchausen sendromu seni başkasına durduk yere yumruk atmaya (diss atmaya) zorluyor (aww!)
Ne sikime bana saldırdın? Bir kontra vuruşçusuymuş gibi bağır (?)
Ve işte bir demet sinir, Bir keresinde deli kıyafeti giymiş birisiyle karşılaştım
Siyah başlığı ve tırpanıyla birlikte, lanet, yüzünün şiş olmasına güldüm*1
Kaltak bana ekstra can ver, al bunu der gibi.
Şimdi bu oyundan kıçını geri çek kaltak
Bu boku hafife alma,  bunu hafife alma, ver onu
Anca bir boğanın boynuzlarından tutup devirecek kadar (?) *2
Whitey Ford *3 ve Thor karışımı, ben sonsuzum, kalem kılıçtan keskindir
Şarkıyı yazmayı bitirelim, ve daha fazlasını yazmak için yeniden doldur
Kaybedecek bir şeyin yok, ama gururun, uğruna savaştığın tek şey
O zaman savaş, çizik at, pençele, sırtını duvara yasla, 
Orada kimse yok seni düşerken yakalayacak, sen kendi kendini ayağa kaldırmalısın, ceketini tozla batırdın
Taşaklarını avuçladın, kocamanlarmış gibi *4
Kendine sor bakalım ne kadar kötü olsun istersin?
Rozetini çıkar onların kıçlarını tekmelemek için
Sisleri fırlat üstlerine, kimse sana köşede arka çıkmayacak, sen bir eşek arısısın
Kimse siktiğimin sabahının dördünde senden daha cahil olamaz
Laboratuvardasın *5, fırtına estiriyorsun sanki hiçbir şey bundan daha önemli değilmiş gibi
Rapciler, bunu resmi bir uyarı olarak kabul etseniz iyi olur, sizler de buna dahilsiniz
Hey bayan, sana vücudunun mükemmel olduğunu söylesem ne yapardın?
Ve yüzünü her testereyle parçalayışımda güldüğümü *6
Bitirmedim kaltak, daha parçalama işleminin yarısındayım demek istedim, testeremin bıçaklarını yağlıyorum
Kimse oynamak (Yukarıdaki iki satırla birlikte Testere filmine gönderme yapmış oluyor.) istemiyor, şımarık bir çocuk olduğumu söylüyorlar


Nakarat


Kimse bir bebeği cezalandırmaz

Sadece seni uyarmayı deniyorum
Çünkü bu bebek delirir
Ve çocukça öfkelenip, seni çıldırtırçünkü(nakaratın başına)

Verse 2


Bağımlıların beyninde neler oluyor? İlerleme göstermeyen acı dışında

Ve Big Daddy Kane *7, mükemmel müzik ve kelimeler, öylesine sıçratılmış boya gibi dağınık düşünceler, evet dağınık beyin
Belki bu, rap oyununa geri döndüğünde neden eskisi gibi rap yapmadığını açıklar *8
Daha ince bir yol arıyorsun çünkü açlığın seni yemeği elinden alınmış birisi gibi gösteriyor
Sugar Ray Leonard, ceketindeki kurumuş sümüğe rağmen temizleyecek kadar şeker değil (?), sadece bu fahişenin ceketindekini temizler. Ne zaman ki sen bir Jay Z olduğunu söylediğin zaman, *9
Şimdi parmak uçlarınızdan şu kurumuş sümüğü fırlatın
Umarım konuşacak bir boku olmayan başka bir rapcinin dudaklarına konar
Tükürmesi ilginç olan bir şey
Şimdi söyleyin bakalım İngilizce literatürünün kralı kim?
Orta parmaklarınızı çevirmeme izin verin, ben bu şeyi açıklarken
Ne kadar uzun süre gidebilirsin, Chuck D *10 'den de düşük şekilde
Sesimdeki bass'ı duyun, Rocky geri döndü, nerede benim Adrian'ım *11?
Şu seksen milyon millik yarıçap içinde kimse Shady kadar çılgın olamaz
Ben bu Patriots'taki Tom Brady'yim (?) *12
Normal bir adam değil, bir silahım
Kim daha demin rapper oldu, kim tuvalette ortaya çıktı?
Bu olay olduğu zaman ben tuvalette görülmüştüm *13
Sonrasında asla aynı olmayacaktım, şimdi büyük bir iştahla
Geri döndüm imha ve yıkım için gerekli tarifi vermeye
O zaman hadi yiyelim çünkü ben açlıktan öldüm, her eyleminiz korkakça
En şeytan piç kurusuyum, insanlar bana nazik olur musun diye sorduğunda bile
Dişlerim çekilmiş gibiyim, soruya cevap veremiyorum

Nakarat


Kimse bir bebeği cezalandırmaz

Sadece seni uyarmayı deniyorum
Çünkü bu bebek delirir
Ve çocukça öfkelenerek seni çıldırtır, çünkü(nakaratın başına)

Verse 3

Bu yüzden bunaklığa adım atıldı, aklın bunak kısmı
Bu, ben bölünmemiş dikkatinizi ikiye katlıyorken bir motorun içinde olmak gibi
Ama hatırlatayım eğer bahsetmediysem, aklıma girmeyi denersen aklımı kaybeder öfkelenirim
Ve beni küfürbaz saldırgan bir tip olarak gören ilk kişi olursun *14
Bu çitleri aşarak geldim, evet bağımlılık zamanımda biraz zaman kaybettim
Ama sözlükten 'kafiye' kelimesinin anlamına bak, beni göreceksin
Eminem 'kafiye' kelimesinin eş anlamlısı! Ben bir bulmacayım
Siktir et, ana konuya geri dönelim, bu sıkıcı kısmı geçeceğim
Bunlar bir efsaneden türemiş şeyler,
En büyük düşmanlarının sen olmasını sağlayacak o inançsız şeyleri söyle
Treach ve Jada'nın *15 birleşimi kadar perişan haldeyim
Ve bir de bunların üstüne Method Man ile Red Man'i *16 ekleyin
Ben sol elimde metamfetamin sağ elimde balyoz varken, pijamalarımla webcam in önünde duruyorken *17
Russell onu Def Jam'den atana kadar kendisiyle savaşıyor *18
Belki de psikolojik muayeneye ihtiyacım var, ölü kuzusuyla Hannibal Lecter *19
Tavanda asılı duruyor ve sedyedeki lazımlığa damlıyor kanı
İlaçlarıma ihtiyacım var, Tanrı'ya yemin olsun, eğer sedyenin kenarına yaklaşırsam
T.I. bana bir çıkıntı adam olarak konuşmayacak *20
Kalp çarpıntısı, ossuracak, ahh hayır, akıllı ama pasaklı birinden fazlasıyım
Yarı halsizim, akıllı adam pasaklaşıyor, ve bu kalbime keskin bir cisim saplayacak
Ve Wal-Mart'ın *21 tüm duvarlarına tırnak izlerini bırak 
Büyük taşaklı küçük bebek 
Birine diss atmayı siktir et ben ortalığa kan fırlatanım
Dünyada bu rap oyununun kralı olmaktan daha güzel bir şey olamaz
Salıncaklardan nefret ederim, ama birinin salıncağını salladıktan sonra altından geçen çocuk olmayı severim
Çünkü biri beni zorladığı zaman en iyisini yapabiliyorum *22



Nakarat

Kimse bir bebeği cezalandırmaz
Sadece seni uyarmayı deniyorum
Çünkü bu bebek delirir
Ve çocukça öfkelenip, seni çıldırtır, çünkü(nakaratın başına)




Açıklamalar

*0: Münchausen: Bir hastalıktır. Bu hastalığa yakalanmış kişiler, hastaneye yatmak ve ameliyat olmak için kendilerini bilerek yaralarlar. Ne kadar çok hastaneye yatar ve ameliyat olurlarsa o kadar mutlu olurlar. (Eminem'in annesinde de aynı hastalıktan vardı. 1000 farklı evden kasıt Eminem'in çocukluk hayatında sürekli taşınmalarıdır.)

*1: (Burada kelime oyunu var spit aslında tükürmektir ancak face spit yüzü şiş anlamına gelir.)

*2: Burayı türkçeye çevirmek imkansız. Eminem müthiş bir kelime oyunu yapmış. Ancak ingilizce haliyle anlaşılabilecek bir şeyi türkçeye çevirince yukarıdaki gibi saçma bir şey oluyor ve kelime oyununu anlayamıyoruz. Bullshit saçmalık anlamına gelmektedir ancak kelimeleri ayırdığımızda boğa boku olmakta. Şarkıda ise Eminem bu boku hafife alma derken shit kelimesini bull'dan ayırıyor ve sonraki satırda "Only bull you should take this by the horns." demekte. Burada reyizin kelime oyunu var.

*3: Burada da Türkçe'ye çevrildiğinde anlamı kaybolan bir cümle var. Whitey Ford zamanında rap yapmaya çalışmış ama pek becerememiş sonrasında blues (!) yapmaya çalışan ama yine başarılı olamayan ve tekrar rap yapmaya geri dönen birisi. Rap mahlası Everlast idi. Everlast ile Eminem birbirlerine 3 kere diss attılar. Başlatan Everlast idi ve sebepsiz yere kaşındı diss attı. Eminem açıkçası diss'ler ile Everlast'in a*ına koydu. Hatta Eminem, "I Remember" adlı şarkısında ilk iki verse'de blues tarzı şarkı söylemektedir ve blues yaparken bile senden daha iyiyim mesajı vermektedir Everlast'e. Şarkıya dönelim, şarkıda "I everlast." diyor yani ben sonsuzum derken Everlast'e de göndermeyi çakmış.

*4: Eminem'in, MMLP albümündeki Criminal şarkısında meşhur bir sözü vardır. Özellikle MMLP2 albümünde birkaç şarkıda birden Criminal'daki aynı sözü kullanmış. Criminal'dan alıntı: (Bunlar benim lanet olası taşaklarım, onları rahat bıraksan iyi edersin, onlar benim skrotumuma ait, asla avuçlayamayacaksın.) Bu kısımda da Criminal şarkısına gönderme yapıyor.

*5: Burada laboratuvar, stüdyo anlamında kullanılmakta.

*6: Şarkıdaki en olağanüstü kelime oyunu burada. Bu kısmın orijinal haline bakalım. (Girl, what would you do if I said your body was "off the chain"
And I told you I smile "every single time I saw your face")   off the chain burada mükemmel anlamında kullanılıyor. chainsaw testere anlamına gelir. Saw kelimesi hem see (görme) nin geçmiş hali (past simple tense) hem de testere anlamına gelir. Eminem chainsaw kelimesini iki parçaya bölmüş ve birbirini tamamlayacak şekilde satırlara yerleştirmiş. Normal bir okuyuşta "yüzünü her gördüğüm an" şeklinde anlaşılan kısım aslında "yüzünü her testereyle parçaladığım an" anlamına gelmekte. Mükemmel bir kelime oyunu!!

*7: Big Daddy Kane, Eminem'in rap yapmaya başlamadan önce ilham aldığı efsane rapper lardan biridir.

*8: Eminem pek çok kez tarzını değiştirmiştir. En çok değişimi Relapse albümünde yapmıştır. Ve sürekli tarzını değiştirdiği için eleştirmenler tarafından oldukça eleştirilmiştir. Bu kısımda Eminem, neden böyle yaptığını açıklıyor, dağınık düşüncelere sahip bir beyninin olduğundan bahsediyor.

*9: Sugar Ray hızıyla tanınan efsanevi bir boksördür. Burası da Türkçeye çevrilemeyecek, çevrilse de anlamı kaybolan bir yer. Açık konuşayım burayı tam çeviremedim. Fatal Error verdim.
Burada Jay Z'ye göndermeyi çakmış Em reyiz. Biliyorsunuzdur Jay Z'nin en bilindik şarkısıdır Jigga Jigga (What's My Name). Bu albümde birkaç şarkıda Jay Z'ye önemli göndermeler var. Aralarının bozuk olduğunu gösteriyor bu sanırım.

*10: Chuck D, efsane rap grubu Public Enemy'nin bir üyesidir. Ve aşırı tok bir sese sahiptir. Eminem burada onun taklidini yapıyor.

*11: Adrian, Rocky Balboa'nın filmdeki sevgilisidir. Eminem kendini Rocky'ye benzetmiş burada.

*12: Türkçeye çevrilince anlam kayması yaşayan bir kısım. Tom Brady, Patriots takımının şu anki oyun kurucusudur ve pek çok rekoru ve ödülü vardır. Eminem, burada kendini rap'in Tom Brady'si olarak tanıtıyor.

*13: Burada Slim Shady karakterinden bahsediyor. Eminem, 10 küsür yıl önce Slim Shady karakterini tuvaletini yaparken kafasında yarattığını söylemiştir.

*14: Burada mecaz var. İnsanlar Eminem'i zaten saldırgan ve küfürbaz birisi olarak görmekte. Ancak Eminem "Beni saldırgan olarak gören ilk kişi olursun." diyerek, kesinlikle aklına adım atılmamasını (Adım atma kavramını soyutlaştırmış.) söylüyor. Yani "şu anki saldırganlığım hiçbir şey, hele bi aklıma adım at asıl o zaman gününü görürsün!" demek istiyor. 

*15: Treach ve Jadakiss iki rapper'dır. Jadakiss, 50 Cent ile arasındaki atışmalar dolayısıyla Eminem ve ekibinden çok diss yedi. 

*16: Method Man ve Red Man rapper'dır.

*17: Çok gelişmiş mecaz içeren bir cümle. "Bu kadar rapper ı bir araya getirin ve karşıma çıkarın ancak ben aynı anda uyuşturucu bağımlılığımla (metamfetamin) savaşıyorken bile onları uykularında (pijama) mahvedebilir ve bunu dünyanın gözleri önünde (webcam) yapabilirim."

*18: Russell Simmons, Def Jam plak şirketinin Rick Rubin ile birlikte ortak kurucusudur.

*19: Kuzuların Sessizliği filmine gönderme var. Ayrıca Eminem Forever şarkısına gönderme yapıyor. Forever şarkısında kendini Hannibal'a benzetmişti ve tekrardan aynı benzetmeyi kullanıyor.

*20: T.I. zamanında Eminem ile de düet yapmış olan ünlü bir rapper'dır. T.I. 2010'da bir insanın hayatını kurtarmıştır. Onu uçurumun kenarından düşecekken son anda kurtarmıştır ve haber kanallarına biraz ukalaca konuşmalar yapmıştır. Bu konuya gönderme yapıyor.

*21: Wal-Mart, hip-hop albümlerini düşük fiyata satan ünlü bir markettir. 

*22: Burada çok yönlü söylem var. Tek cümlede 3 farklı şey söylemiş. Birincisi salıncak oyununda o rolü oynamaktan hoşlandığından bahsediyor olabilir. İkincisi, fanları hayranları, ailesi, kızları vs. tarafından zorlandığında tekrar eski günlerine dönüp iyi işler çıkarabileceğini (MMLP2 gibi) anlatmak istemiş olabilir. Üçüncüsü de, salıncak oyununda (swing) birileri onu zorladığında (pushed) ona yumrukla karşılık verip onu bitireceğini. (end up) söylemiş olabilir.

Çeviri: Emin Demircan  

Kişisel hesaplarım

twitter.com/NomadCRY
facebook.com/Mr.Cyberhead

twitter.com/EminemTurkeyBlg (Blog Twitter adresi)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder