Eminem - Stimulate [Türkçe Çeviri, Açıklamalı] [Ayrıntılı İnceleme] - Eminem Turkey | Eminem Hakkında Haberler, Çeviriler, Videolar

Breaking

22 Mayıs 2014

Eminem - Stimulate [Türkçe Çeviri, Açıklamalı] [Ayrıntılı İnceleme]


Stimulate dinlemeyen varsa çok şey kaçırıyor. Eminem'in rahat en iyi 5 şarkısı arasında. Hiç abartı yok, kesinlikle en iyi 5 şarkısından biri. Bunu sadece ben söylemiyorum bu arada. Bu şarkı Complex dergisinin yaptığı "Hak Ettiği Değeri Görmeyen 15 Eminem Şarkısı" listesine de girmiş bir şarkı. İtiraf edeyim, ben bile bu şarkıyla çok sonraları tanıştım. Çoğu kişi bilmiyor bu şarkıyı. Veya ne kadar önemli bir şarkı olduğundan bihaberler. 

Stimulate. Stimulate.... Uyarmak, canlandırmak (rol yapmak anlamında değil :d), teşvik etmek, gayrete getirmek, gaza getirmek gibi anlamlara sahip bir kelime. Eminem'in hedefi bizi canlandırmak, teşvik etmek, hareketlendirmek.

Bu şarkı Eminem'in müzik yaparken takındığı kimlikten sıyrılarak tamamen kendi düşünceleriyle yazdığı TEK şarkı. Evet tek. Başka hiçbir şarkısı bu şarkısından daha realist olamaz. Şarkının ana fikri, Eminem'in dinleyiciler üstündeki etkisi. Bu şarkı anlatmak istediği şey bakımından, ana fikri olsun, sözler olsun, şarkıda verilmek istenen mesaj olsun, söyleniş tarzı olsun Eminem'in rahat en iyi 5 şarkısı arasında.

Verse sıraması yaparsak ben bu şarkının son verse'ünü Eminem'in en iyi 4. verse'ü ilan ediyorum. Mesela Youtube'daki "Best 100 Eminem Song" "Best 200 Eminem Verse"
 tarzı videolarda Stimulate şarkısını mutlaka ama mutlaka ilk 10'da görürsünüz. 

Örnek http://youtu.be/AA-qj_oL_14?t=1h40m1s  Bu videoda Stimulate 3. verse 7. sırada.

http://youtu.be/byksKgFbzhQ?t=7m18s  Bu videoda ise Stimulate 1. verse 23. sırada. 1. verse de oldukça iyi ama 3. verse bir başka.

http://www.youtube.com/watch?v=g7oSs4MqMWU Bu videoda da Stimulate 1. verse'ü yine görebiliriz. 

http://youtu.be/WSu7GETX2VQ?t=1h46m23s Bu videoda da Stimulate 3. verse 8. sırada.

Ve daha pek çok videoda da Stimulate hep üst sıralarda.

İşte bunun sebebi şarkının ana fikri ve anlattığı şeyler. Söyleyiş tarzı apayrı bir efsane zaten, keşke böyle şarkılar çıkarmaya devam etse Eminem. 

Stimulate şarkısı, Eminem'in, şöhretin getirdiklerini, hayatına kattığı karışıklığı ve ona karşı olan herkesi en yüzeysel haliyle anlattığı şarkı. Eminem'in bu tarzda bir başka şarkısı daha yok. Yıpranmış sinirleriyle karanlık bir ruh hali içindeyken, kendine güvendiğini sonuna kadar gösteren bir performans sergiliyor şarkıda. Çok fazla itiraf içeren aynı zamanda çok fazla öz eleştiri içeren bir şarkı. Hayranlarına karşı taşıdığı sorumluluktan ve hatalarını kabul ettiğinden bahsediyor. 

Tüm şarkı, Eminem'in, hayal gördüren keşifleri ve tükenmişlik noktası arasında gidip gelmesini konu alıyor. Arkada çalan müthiş gitar solosu, Eminem'in buruk ve aynı zamanda keskin söyleyiş tarzının arasına ironik bir şekilde sokulmuş. Her sözcükte acı bir ifade var, gözyaşları damlıyor gibi. Ve samimiyetin son noktasını da bu şarkıda gözler önüne seriyor. "Belki de bir gün gelecek ve adam akıllı düşünmenizi sağlamak için malzeme ürettiğimi anlayacaklar."

Ama şarkıda sadece kendisine karşı olanlarsa savaşmıyor. Bundan çok daha fazlası. Her bir satır, Eminem'in çelişkilerini yakalayıp vahşice değerlendiren kişilere gönderme yapıyor hatta kendisi dahil. Şarkıda kendisine bile laf atıyor aslında Eminem. Neden böyle sözler yazdın da çocukları kötü yönde etkiledin diye soruyor kendisine. 

Hayatınız da dinleyeceğiniz nadir şarkılardan. Tek kelimeyle harika! Gerçek bir Eminem dinleyicisi ve ingilizcesi sağlam olan biri Stimulate'i dinlerse ne kadar harika olduğunu anlar. Stimulate şarkısı, 3 yıl önce HiphopDX tarafından Eminem'in en iyi 4. şarkısı seçilmişti. Ve sonuna kadar da hak veriyorum ben. Stimulate'i ilk dinleyişinizde şarkı garip gelebilir ama şarkının üzerinizde bıraktığı etki, özellikle sözler ve arkadaki değişik beat harika. Stimulate şarkısı pek bilinen bir şarkı değil maalesef. Hak ettiği değeri görmüyor. Pek bilinmemesine rağmen çoğu sitenin yaptığı sıralamalara bakarsak Stimulate'in sırası en kötü #10 gözüküyor. Stimulate'in son verse'ü 'bana göre' Eminem'in hayatı boyunca yazdığı en iyi 4. Verse. Ask.fm de bunu defalarca kez söyledim. Youtube'da kullanıcıların kendi zevkine göre yaptığı "En iyi 100 Eminem verse'ü" tarzı videolarda Stimulate'i mutlaka ilk 10'da görürsünüz. Ki zaten yukarıda da linkleri attım. Şarkı sıralaması değil de verse sıralaması yaparsak Stimulate'in son verse'ü Lose Yourself, Stan ve Bad Guy'dan sonraki en iyi verse. Onlarca sıralamada en kötü 10. olan mükemmel şarkı daha fazla bilinse keşke. Stimulate harika! Aslında vazgeçtim bilinmesin. Güzel olan şeyler bize özel kalsın. Her güzel olan şeyin bokunu çıkaran ergenler bunun da bokunu çıkarmasın :( 

Güvenilir bir yabancı blogda Eminem'in Stimulate'i kafası iyiyken kaydettiğini okumuştum. Doğru olabilir. Şarkıda "Ben uçabiliyorum Görmek ister misin?" sözünden sonra gelen ses bunu doğruluyor gibi. Eminem'in o kısımda burun yoluyla uyuşturucu çektiği iddia ediliyor. Bu sadece bir iddia. Ama bu şarkının Eminem'in yazdığı en farklı ve en gerçekçi şarkı olduğunu düşünürsek ve 12 yıldır bu tarzda bir şarkı yapmadığını göz önüne alırsak gerçekten kafası güzelken bu şarkıyı yapmış olabilir.  Ayrıca nakaratta amacının insanların kafasını güzel yapmak olduğunu söylüyor ve bu iddia güçleniyor. Tamamen palavra da olabilir tabi, bilemeyiz. 

Stimulate, normalde The Eminem Show albümünde yer alacaktı ancak Eminem vazgeçip bu şarkının yerine 'Say Goodbye Hollywood' şarkısını koydu. Stimulate, Say Goodbye Hollywood'dan fersah fersah daha iyi bir şarkı ama Eminem böyle bir karar almış. Stimulate sonraları, Cleanin Out My Closet singleının bonus parçası olarak yayınlandı. Sonra da 8 Mile albümünün Deluxe versiyonuna konuldu. Yine de Eminem keşke Say Goodbye Hollywood yerine Stimulate şarkısını albüme koysaymış demeden edemeyeceğim. Ya da 8 Mile albümünün en azından normal versiyonuna koysaymış. 

Son verse olağanüstü. Eminem'in hayranlarına karşı taşıdığı sorumluluğu anlatan efsane verse. 

*1, *2 diye giden numaralar çevirinin sonunda o cümleye/kelimeye özel açıklama olduğunu gösterir. Açıklamaları mutlaka ama mutlaka okuyun. Bir kez okuyun, her dinlediğinizde şarkıyı anlarsınız kafanızda bir şeyler oluşur. Bu çok önemli, çeviriyi anlamak için açıklamaları üşenmeyin okuyun.



Çeviri ve Açıklamalar ve İnceleme: Emin Demircan (twitter.com/NomadCRY)



[Stimulate] (Teşvik etmek, canlandırmak, gaza getirmek)

[Giriş]
Psst, hey, dinle!
La la la la la la la la la laaaa, ben işimi seviyorum
Superman gibi hissettiriyor
Sen uçabilir misin?  Ben uçabiliyorum
Görmek ister misin?

(Görmek ister misin dedikten sonra çıkan ses Eminem'in şarkıya başlamadan önce uyuşturucu çektiğine delalet olabilir.) 

[Nakarat]
Ben sadece seni eğlendiriyorum
Hedefim seni gaza getirmek (teşvik etmek), kafanı güzel (sarhoş) yapmak
Ve senle beni göremeyeceğin bir mekana götürmek
Ama ben inanıyorum ki sen uçabilirsin
Ben kimseyi incitmek istemiyorum, sadece eğleniyorum
Ben senin baban değilim, annen değilim, koruman da değilim
Sadece mikrofonu eline alan bir adamım, o zaman bırak da seni eğlendirmeme izin ver

[Verse 1]
Benim liriklerim sürekli ateş altında
Birileri liriklerimdeki anlamı sürekli kötü yönde saptırdıklarında
saldırılarına, karşı atak olarak onlara muharebe saldırısı yapıp mücadele
etmeme ve onları bombalamama şaşmamalı.                                                 *1
Amerika Kongresi'yle iletişim kurmakta sürekli başarısız oluyorum *2
Ve bu sürekli sorun olmuştur sanırım, ama
Belki de bir gün gelecek ve adam akıllı düşünmenizi sağlamak için malzeme ürettiğimi anlayacaklar *3
Bakalım bunu hazmetmeleri ne kadar zaman alacak?
Mahcup olmam gerekirken tam tersine iyi hissediyorum 
Lanet olsun, gerçekten de yenik düşmeliydim, ama dimdik ayaktayım *4                       
Bana baksana, gecenin içinden çıkan bir alev gibi geliyorum
Karanlıktaki hayalet gibi, orada ışık hüzmesi var, orada ışık var
Orada umut var, orada kıvılcım var                                                    *5
Ama gezegenler çarpıştığında bile, asla göz göze gelmeyeceğiz
Onlar (siyah rapçiler) farklılıklarımızı bir kenara koymaya karar verene kadar
İşte aramızdan sadece bir kişinin yaşamını devam ettirecek olmasının sebebi bu *6
O zaman hadi çocuklar, beni takip edin ve atmosferi hissedin *7

[Nakarat]
Ben sadece seni eğlendiriyorum
Hedefim seni canlandırmak (teşvik etmek), kafanı güzel (sarhoş) yapmak
Ve senle beni göremeyeceğiniz bir mekana götürmek
Ama ben inanıyorum ki sen uçabilirsin
Ben kimseyi incitmek istemiyorum, sadece parti yapıyorum
Ben senin baban değilim, annen değilim, koruman da değilim
Sadece mikrofonu eline alan bir adamım, o zaman bırak da seni eğlendirmeme izin ver, çünkü

[Verse 2]
Benim müziğim hafiften komik de olabilir*8
Lirikleri bu kadar çok ciddiye almamalısınız, bu kafa karıştırabilir
Gerçek ile eğlenceyi birbirinden ayırmaya çalış
Aptalca, e öyle değil mi ama? *9     Ben artık liriklerimi açıklamaktan bıktım! 
Senle burada oturup tartışabilirdim, ama sen buna değmezsin, bunun da ötesindeyim *10
Sadece aşağılık bir kimseyim, sivri burunlu ve saçını ağartan sarı saçlı biriyim
Ben buraya sizi gaza getirmek için geldim, üzüntülerinizi bir kenara bırakın
Onlara siktirip gitmelerini ve boş boş gezinmelerini söyleyin *11
Sürekli hareket halindeyim, Anayasa değişikliğini sürekli koz olarak kullanıyorum *12
Tanrı çocukları korusun, onlar mükemmeller *13
Sizi Robbie Williams gibi eğlendirmeme izin verin *14
Hepiniz gittiğinizde ben hala burada olmaya devam edeceğim, yeniden inşa edeceğim 
Dünya dönüyor, hala gelişiyor, buna rağmen Slim hala var olacak  *15
Kaç tane çocuk beni taklit ediyor, belki de milyonlarca *16
Ama ben bu siktiğimin rapini sadece bir hobi olarak yapmaya devam edeceğim, *17 
çünkü

[Nakarat]
Ben sadece seni eğlendiriyorum
Hedefim seni gaza getirmek, kafanı güzel (sarhoş) yapmak
Ve senle beni göremeyeceğiniz bir mekana götürmek
Ama ben inanıyorum ki sen uçabilirsin
Ben kimseyi incitmek istemiyorum, sadece parti yapıyorum
Ben senin baban değilim, annen değilim, koruman da değilim
Sadece mikrofonu eline alan bir adamım, o zaman bırak da seni eğlendirmeme izin ver

[Verse 3]  (Son 3 mısra olağanüstü derecede harika.)
Benim lirikal içeriklerimin ana fikri 
Bu boka batmış genç çocukların hayatları kadar berbat ve
Endişe verici bir oranda kötü; bir de ortak görüşümüz var
Onu da ekle, ve sonunda neden bu çocuklara hükmettiğimi göreceksin *18
Ben insanları canlandırmaya (gaza getirmeye) çalışıyorum, ama çocuklar bana imreniyor
Ve yaptığınız her hareket beni taklit ediyor, "Slim, sen harikasın" *19
Ama dur bir dakika, benim sadece eğlendirmeye çalıştığımı göremiyor musun?
Sanırım herkese birden karşı olan tek kişi ben olmalıyım
Çünkü adamım, görüyorum, hissediyorum, yaşıyorum ama şimdi söyleyeceğim şey insanlık dışı
Ben seni aslında etkiliyorum ama etkilemiyormuş gibi davranıyorum, öyle görmek istiyorum *20
Ama beni anlamıyorlar, neler yaşadığımı bilmiyorlar, çok acı vericiler
Eğer beni tanırsan, senin arkadaşın olurum ve sen kazançlı çıkarsın   
Ama burada sadece oturup beni yargılamaya hakkın yok *21
Canım acıyor ama senin kıskançlığın, gözyaşlarını içine akıtmana neden olacak kadar fazla
Dokunduğum her buton benim için bir zevktir, 
Tutkumun içinde cezalandırdığım her açgözlüyü koleksiyon olarak biriktiriyorum, ama *22

[Nakarat]
Ben sadece seni eğlendiriyorum
Hedefim seni gaza getirmek (teşvik etmek), kafanı güzel (sarhoş) yapmak
Ve senle beni göremeyeceğiniz bir mekana götürmek
Ama ben inanıyorum ki sen uçabilirsin
Ben kimseyi incitmek istemiyorum, sadece parti yapıyorum
Ben senin baban değilim, annen değilim, koruman da değilim
Sadece mikrofonu eline alan bir adamım, o zaman bırak da seni eğlendirmeme izin ver

[Geri sarım (sübliminal mesaj)]
Ben seni kurtarmak için burada değilim
Ben sadece burada boş boş dolanmak için varım
O zaman bırak da seni eğlendirmeme izin ver
Ve her şey güzel olsun  *23


Açıklamalar

*1: Eminem'in lirikleri sürekli saldırgan olarak nitelendirildi. Sözlerinin sürekli kötü olan kısımları göz önüne konuldu, ve sözlerin anlamını saptırdılar, iyi anlamdaki sözlerini bile kötü gibi gösterdiler. Ama bütün bunlar Eminem'in sürekli kendini geliştirmesine ve her seferinde daha da güçlü ve saldırgan kafiyelerle geri dönmesine sebep oldu.

*2:  Bildiğiniz gibi Eminem'in başı Amerika'yla hep dertte oldu. "Mosh", "We As Americans", "Rap Game" ve "911" gibi şarkılar Amerika'nın ileri gelenlerine, yönetimindeki kimselere karşı ağır sözler içeriyor. Hatta Amerika, Eminem'i "kitleleri kötü yönde etkileyecek aksiyon adamı" bile ilan etmişti. Onu uzak durulması gereken birisi olarak tanıttılar herkese. 

*3: Şarkının ingilizce sözlerinde bu kısımda "food for thought" kalıbı geçiyor. Bu ingilizce bir deyimdir. Düşünmek için yemek anlamına geliyor. Yani, üstünde düşünülecek malzeme anlamına geliyor. Yani Eminem, sözlerini üstünde düşünülmesi gereken malzeme şeklinde nitelendiriyor. Belki bir gün Amerika bunu anlayıp onun sözlerini detaylıca inceler. 

*4: Bu kadar eleştiriye, karşıt görüşe ve onu kötüleyen insana rağmen Eminem başarılı oldu. Eminem bu kısımda, bu kadar tepki alan başka birisi olsa kesin başarısız olurdu, ben de olmalıydım ama olmadım diyor. Utanılacak şeyler yaptığını da ekliyor ama bundan utanç duymadığını söylüyor. 

*5: Eminem burada ten renginden bahsediyor. Ancak kendini suçlu da hissediyor. "Karanlıktaki hayalet = ghost in the dark" ingilizce dilinde bir kalıptır. Mecazi anlamı ise hak yiyen demektir. Yani Eminem, bir çok başarılı ve yetenekli rapper ın sırf siyah olduğu için göz ardı edildiğini, kendisinin ise ten rengi nedeniyle çok fazla göz önünde olduğunu ve diğer yeteneklerin hakkını yediği için kendini suçlu hissettiğini anlatmaya çalışıyor. Bu kısım White America şarkısıyla aynı ana fikri taşıyor. White America şarkısını hatırlayın. "Hadi hesap yapalım, eğer siyah olsaydım bunun yarısı satardım."

*6: Onlar diye bahsettiği kişi(ler) diğer siyah rapper lar ve kendisi. Diğerleri, Eminem ile aralarındaki bu ten farkını görmezden gelip onu adam yerine koyana kadar Eminem onlara karşı bu tavrını sürdürecek. Eğer diğer siyah rapper lar, Eminem'i adamdan saymazsa gezegenler çarpışıp kıyamet koptuğunda bile Eminem onların yüzüne bakmayacak.
Aramızdan sadece bir kişi yaşayacak derken kendinden bahsediyor. Bu dünyada rap bittiğinde bile Eminem yaşamaya devam edecek. 

*7: Bu şarkı daha çok çocuklar ve gençler için yazılmış bir şarkı. Eminem, şarkılarındaki sözleri yargılamayanların sadece çocuklar olduğunun farkında. Çünkü onlar temiz kalpli, lirikleri derinlemesine incelemiyorlar, ne ise beyinlerine onu alıyorlar. Ve Eminem, bu yüzden sadece çocuklara seslenmek istiyor.

*8: Eminem, ciddi olduğu kadar aynı zamanda komik de olabiliyor. Ciddi ve karamsar sözlerin içinde komedi fikrini de aşılayabiliyor. (Örnek Rock Bottom, As The World Turns vs.)

*9: Eminem bunu sürekli söyler. "Yarım akıllı biri bile ne zaman ciddi, ne zaman şakacı olduğumu anlayabilir." şeklinde bir sözü de var. Eminem hayatı taşağa almış biri. Sürekli her şeyle dalga geçer. Çoğu zaman ciddi değildir. Gerçekten ciddi olduğunda anlarsınız. Adamın liriklerinde ciddi mi yoksa dalga mı geçiyor bunu düşünmek yerine şarkıyı dinleyin geçin amına koyim. Demek istediği şey bu. Ve Eminem sürekli sözlerini açıklamak zorunda bırakılıyor. Bundan bıkmış adamcağız. 

*10: Eminem seninle oturup tartışabilirdi ama buna değmezsin, işe yaramazın tekisin sen! Ve evet ben de öyleyim!

*11: "Sen kimseyi umursama, beni dinle ve hepsine siktir git diyecek gücü kendinde topla!"

*12: Eminem'in istediği her şeyi rahatça söyleyebilmesi çoğu kişiyi şaşırtıp aynı zamanda da tepkisini çekmiştir. Ancak Amerika Anayasası'nda "Freedom of Speech" (Özgürlük Konuşması) adında bir tazmin vardır. Bu tazmin, değişiklik sonucu Anaysa'ya girmiştir. Ve bu tazmine göre herkes istediği bir şeyi, istediği bir kimseye istediği yolla söyleyebilir. Eminem de bunu koz olarak kullanıyor. 

*13: Eminem, liriklerinin çocukları fazlasıyla etkilediğinin farkında. 

*14: Şarkının ingilizce sözlerinde: "Let me entertain you like Robbie Williams." diyor Eminem. Açıklamak gerekirse; Robbie Williams'ın Let Me Entertain You adlı bir şarkısı vardır ve döneminde (1998) müthiş bir hit olmuştur. Bu şarkıya atıfta bulunmakta Eminem. 

*15: Yine öteki rapper lardan bahsediyor. Tüm rapper lar rapi bıraksa bile, Slim rap i yeniden inşa edecek. 

*16: Eminem, çocukların sürekli Slim Shady karakterini örnek alması nedeniyle fazlasıyla eleştirilir. Sözün ingilizce hali: How many kids'll copy, probably millions  Bu sözde Eminem, Who Knew şarkısına atıfta bulunuyor. Who Knew şarkısı da ana fikir olarak Stimulate ile aynı. 

*17: Eminem bu işi en başta kendisi için yapıyor. Hobi olarak. Ne düşündüğünüz onun sikinde değil. 

Verse 3

Geldik en önemli verse'e. Bu verse, yazının başında da dediğim gibi Eminem'in en iyi 5 verse'ünden biri. Özellikle 18. maddedeki kısımda Eminem, ses benzerliği (aliterasyon) rekoru kırıyor. 

*18: Eminem, çocukları ve gençleri fazlasıyla etkiliyor çünkü onun sözlerini adam akıllı anlayan kesim gençler ve çocuklar. Yetişkinler onun ne demek istediğini anlayamıyor. Sadece küfürlere bakıyorlar. Onu yargılıyorlar haksız yere. Ancak Eminem'in şarkılarını gençler anlıyor, çünkü onun yaşadıklarının benzerlerini kendileri de yaşıyorlar. Onu yargılamıyorlar. "Benim liriklerimin ana fikri bu çocukların hayatı kadar berbat."

*19: Eminem, insanların, onun düşüncelerini adam akıllı değerlendirmesini istiyor, sözlerini gerçekten anlamalarını istiyor ama büyük hayran kitlesi bunu imkansız kılıyor. Eminem ne yapsa harika diyen bir kitle var ortada. Yaptığı her hareketi muhteşem olarak nitelendiren gençler var ve Eminem bundan rahatsız. 

*20: Bazı insanlar Eminem'in müziğini eğlence aracı değil, çok daha farklı bir şekilde alıyorlar beyinlerine. Onun her dediğinden etkilenen, onu taparcasına seven kitleler var. Ama Eminem sadece bizi eğlendirmeye çalışıyor. Bu amaçla yola çıktı ama tüm dünyayı karşısına aldı. Ve insanların etkilendiğini görüyor, o da farkında. Ve bu yüzden kendini sorumlu tutuyor, kendini suçluyor. Ama bir şey yokmuş gibi davranıyor. Ama bu onu daha da üzüyor. Suçlu olduğunu bile bile bir şey yokmuş gibi davranmanın insanlık dışı olduğunu söylemeden edemiyor.

*21: Eminem çok kötü ve berbat şeyler yaşadı ve bu acı verici olayları küfür veya argo olmadan anlatamaz. O sadece samimi ve dürüst. Eğer onun neler yaşadığını azcık olsa anlasanız hak verirdiniz. 

*22: Şarkının en önemli kısmı işte burası arkadaşlar. Eminem işi bitirmiş. Şarkıyı bir üst noktaya taşımış. Burası o kadar iyi ki.. Şarkının başından beri duygusal, öz eleştiri içerikli, kendini suçlu gören bir Eminem dururken son üç mısrada ne oluyorsa Eminem'in içindeki Slim Shady geri dönüyor ve yine saldırgan cümlelerle şarkıyı bitiriyor. Şarkıyı dinliyorsunuz ve son yerde dumur oluyorsunuz resmen. Ve öyle müthiş kelime oyunları ve mecazlar var ki bir durum daha iyi özetlenemez sanırım. Anlatayım en iyisi :D

Hristiyanlıkta "Yedi Ölümcül Günah" vardır. (İslam'ın 7 büyük günahından farklı) 

Bunlar (kalınlaştırdıklarım şarkıda direkt kelime olarak geçenler)

1: Kibir (pride)
2: Açgözlülük (greed)
3: Tutku, şehvet düşkünlüğü (lust)
4: Kıskançlık (envy, jealousy)
5: Oburluk (gluttony)
6: Öfke, cezalandırma, gazap (wrat, punish)
7: Tembellik, miskinlik (sloth)

Eminem burada 7 ölümcül büyük günahın dördünden direkt olarak bahsetmiş ve ortaya müthiş kelime oyunlarıyla ve mecazlarla dolu bir cümle ortaya çıkarmış. Daha da iyisi geriye kalan 3 ölümcül günahtan ise dolaylı yoldan mecazi bir şekilde bahsetmiş. Ben bu adama hayranım. 

Dördünü zaten kırmızı renkle çeviride gösterdim. Diğer 3 ölümcül günahtan ise şöyle bahsediyor (koyu yeşil renkle belirttim.). 

Canım acıyor ama senin kıskançlığıngözyaşlarını içine akıtmana neden olacak kadar fazla
Dokunduğum her buton benim için bir zevktir, 
Tutkumun içinde cezalandırdığım her açgözlüyü koleksiyon olarak biriktiriyorum,

Dokunduğum her buton benim için zevktir cümlesinden kastı şu. Eminem'in müziğini uzaktan kumanda olarak düşünün. Butonları ise insanlar (çoğunlukla gençler, çocuklar) olarak düşünün. Eminem şarkılarıyla insanları kumanda ediyor. 

Diğer üç günah şu şekilde belirtilmiş:

Gözyaşlarını içine akıtmak: Gurur (pride)
Dokunulan her buton: Tembellik (Sloth)
Biriktirmek: Açgözlülük (Greed)

Bundan sonra Eminem'e bir kez daha hayran kaldım. İşi bitirmiş. 

*23: Bu kısımda backmasking kullanılmış. Backmasking şarkıyı tersten kaydetmektir. Yani burada sözler tersten ilerliyor. Sanatçılar çoğu zaman dinlerken direk anlaşılmasını istemedikleri sözleri bu yöntemle sansürlemiş olurlar. Küfürleri de bazen bu şekilde sansürlerler. 

Şarkıyı bilgisayardan geriye doğru sarım yaparak dinlemezseniz bu kısmı anlamazsınız. Zaten fark etmişsinizdir dinlerken. Bir bok anlaşılmıyor. Anlaşılır bir şey olması için geriye sarımı açarak dinlemelisiniz. 

Eğer bunu nasıl yapacağınızı bilmiyor veya üşendiyseniz şarkının nakaratını dikkatli dinleyin. Eğer dikkatli bir şekilde dinlerseniz, nakarat söylenirken bu backmasking kısmı düz yani normal bir şekilde arkaplanda söyleniyor. 

Yine bir bok anlamadıysanız şu videoyu mutlaka izleyin. http://www.youtube.com/watch?v=m5_2yxF3oRY




Çeviri ve Açıklamalar: Emin Demircan  

Kişisel hesaplar

twitter.com/EminemTurkeyBlg (Blog Twitter adresi. Mutlaka takip edin. Türkiye'nin en büyük ve en kaliteli Eminem fan sayfası.)

fb.com/EminemTeamTurkeyFans (Face sayfamız)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder